پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

انواع عایق صدا و کاربرد آن­ها

شهریور ۱۸, ۱۳۹۵
نوین فوم

چهار نوع از فوم­ های عایق صدا و کاربرد آن­ها

 

اگر می خواهید استودیوی شخصی خود را بسازید، یا اتاقی را عایق آگوستیک کنید، اولین چیزی که به ذهنتان می­رسد فوم­های آکوستیک صداگیر است که در عین قیمت مناسب و نصب آسان، صداهای موجود در اتاق را کاهش می­دهند. ولی آیا میدانستید که تمام فوم­های صداگیر یکسان نیستند؟ باور کنید! حداقل چهار نوع فوم مختلف برای عایق صوتی وجود دارد که هر کدامشان شکل و قابلیت­های متفاوتی جهت کاهش صدا دارند. بیایید نگاهی به هرکدام بیندازیم:

 

فوم­های عایق صدا صاف

زمانی که در مورد صدا بحث می­کنیم، سطوح صاف محیط­های بسیار بدی هستند، زیرا معمولا صدا را بجای اینکه جذب کنند، منعکس می­کنند. ما به شما قول می­دهیم که نمی­خواهید صدا در استودیوی شما در حال بازتاب از سطوج مختلف باشد. بنابراین واضح است که زمانی که بحث کنترل صدا می­شود، این نوع فوم ناکارآمدترین نوع فوم است.

بهترین کاری که می­توانید با این فوم وقتی که دارید اتاقی را عایق صوتی می­کنید، انجام دهید اینست که از آن به عنوان پایه روی دیوار و سقف استفاده کنید و بعد فوم­های شکل دار را روی آن نصب کنید. از طرف دیگر، فوم­های عایق صدا صاف نصب بسیار آسانی دارند و همچنین اگر نیازی به آن نداشتید، می­توان آن­ها را به سادگی لوله کرد و برای استفاده آینده ذخیره نمود.

 

فوم­های عایق صدا شانه تخم مرغی

این فوم­ها با نام فوم صوتی هرمی نیز شناخته می­شوند، و یک پوشش ضد صدای کامل است که می­توان در استودیوها و اتاق­های ساکت استفاده کرد. صفحه فوم دارای هرم­های چهار وجهی است که کار جذب صدا را انجام می­دهند. همچنین بازتاب کمی دارد و بیشتر امواج صوتی را در جهت­های مختلف پراکنده می­کند.

هرچند باید توجه داشت که بازتاب ممکن است با توجه جهت­گیر افقی یا عمودی هرم­ها افزایش یابد. فوم­های عایق صدا شانه تخم مرغی به اندازه­ای در کاهش صدا کارآمد هستند که حتی در بسیاری از میدان­های تیراندازی نیز استفاده می­شوند (برخی فضاها حتی از شانه ­های تخم مرغ کاغذی برای پوشش استفاده می­کنند، که در نوع خود کارآمد است).

 

فوم­های صداگیر وج (گوه­ ای، منشوری)

بخاطر نمای جالب و تیغی آن، فوم صداگیری وج چیزی است که شاید فقط بخاطر دکوری هم شده بخواهید به اتاقتان اضافه کنید. باور کنید یا نه این منشورها در جذب صداهای ناخواسته بسیار موثر هستند. هرچند میزان کارایی آنها به جهت­گیری آنها وابسته است، بنابراین برای حداکثر استفاده از آنها، فوم­ ها باید در جهتی متعامد بر حهت پخش صدا نصب شوند. یعنی اگر امواج صدا عمودی بودند، افقی و اگر امواج صدا افقی بودند عمودی نصب شوند.

 

فوم­های صداگیر ترکیبی

تا کنون نشان دادیم که فوم­های عایق صدا صداگیر صاف، وج و شانه تخم مرغی مزایا و معایب خودشان را دارند. بهترین راه برای بیشینه کردن مزایا و به حداقل رساندن معایب اینست که از همه آن­ها استفاده کنیم. اینجاست که فوم­های صداگیر ترکیبی یا دیفیوز وارد می­شوند. این نوع فوم عایق صدا  دارای اشکال نامنظم و نامتقارنی است که هیچ جهت­گیری مشخصی ندارند، این فوم همجنین دارای خمیدگی­های بسیاری می­باشد.

این ترکیب سه نوع فوم صداگیر قبلی با یک سری تغییرات کلی، این نوع فوم برای جذب و بازتاب صدا، بسیار انعطاف­ پذیر می­کند. میزان کارایی و کارآمدی این عایق صوت به حدی است که می­تواند سروصدا را در فضا­های بزرگ مثل تئاتر و استودیوهای موسیقی و ضبط حرفه­ ای کاهش دهد.

 

 

 

3 نظر ثبت کنید

محمدرضا محمدزاده
فروردین ۲۶, ۱۳۹۶ ۵:۳۰ ٫ب٫ظ

سلام
من اودیولوژیست هستم و برای ایزولاسیون اتاقک تست شنوایی مطبم و بمنظور جلوگیری از نضر و نفوذ صدا به داخل اتاقک ، نیاز به مشاوره تخصصی شما دارم . ممنون میشم که هرچه سریعتر پاسخ بفرمایید.
با احترام

پاسخ

سلام، لطفا با شماره هاي تماس شركت تماس بگيريد حتما همكاران راهنماييوتن مي كنن

پاسخ

سلام
ممنون از شما که زحمت میکشین و مطالب مفید در اختیار کاربران قرار میدین

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *