پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

درباره انواع و تولید قطعات سیلیکونی

مرداد ۴, ۱۳۹۸
نوین فوم

امروزه استفاده از قطعات سیلیکونی در طیف بسیار وسیع و گسترده ای صورت می گیرد. اورینگ سیلیکون ، پروفیل ها، روکش سیم و شلنگ های نسوز، بخشی از قطعات سیلیکونی مورد استفاده در عرصه تولید و صنعت به شمار می روند. مقاومت بسیار بالا و دوام مناسب سیلیکون در دماهای حرارتی زیاد و حالت پذیری و منعطف بودن مطلوب در دماهای پایین، استفاده از این محصولات را در عرصه های مختلف صنعتی به یک امر مسجل و ضروری تبدیل نموده است. مزیت ها و تاثیرات بسیار بالایی سیلیکون، نظر و توجه بسیاری از صنعتگران حوزه های مختلف را به سمت خود معطوف ساخته است. بر همین اساس، این محصول به عنوان ماده اولیه در ساخت بسیاری از محصولات کاربردی در ابعاد زندگی انسان مورد استفاده قرار می گیرد. واشر سیلیکونی

مقاومت بسیار بالای سیلیکون در طیف دمایی زیاد، این محصول را در زمره محصولات بی رقیب و منحصر به فرد قرار داده است. با گذشت زمان استفاده از سیلیکون در تمام عرصه های تولیدی و صنعتی با استقبال فراوانی مواجه گردید. به طوری که در حال حاضر کمتر صنایعی را می توان یافت که از وجود این محصول بی نصیب مانده باشند. بر همین اساس، استفاده از قطعات سیلیکونی در صنایعی نظیر پزشکی، الکترونیکی، ورزشی و خودرو سازی کاربرد بسیار گسترده و فراوانی دارد.

 

اهمیت استفاده از قطعات سیلیکونی

قطعات سیلیکونی همانطور که از نام آنها مشخص است، از جنس سیلیکون ساخته و پرداخته می شوند. به طور کلی، سیلیکون ها در دسته لاستیک ها جای می گیرند. از سایر محصولات نوین فوم در این زمینه کفپوش لاستیکی گرانولی می باشد. ساختار این محصولات از ترکیب پلیمرهای مصنوعی و لاستیک های مصنوعی تشکیل شده است. سیلیکون ها به دلیل دوام بالا در مقابل حرارت و عدم واکنش با مواد شیمیایی، به عنوان نوعی لاستیک متفاوت و منحصر به فرد در مقایسه با سایر لاستیک ها به شمار می آیند. در صنایع مختلف لاستیک های استفاده شده به علت عدم حالت پذیری و همینطور عدم مقاومت کافی در شرایط دمایی بالا و پایین، نیاز به یک محصول انعطاف پذیر و در عین حال مقاوم را بیش از پیش احساس می کرد. به همین جهت، عرصه های مختلف صنعتی ضمن شناخت کارایی های بالای سیلیکون، به استفاده از این محصول کاربردی و راهگشا تمایل پیدا نمودند. بر همین اساس، امروزه در تمام ابعاد زندگی انسان و عرصه های مختلف صنعتی، ردپای قطعات سیلیکونی به صورت محسوس و مشهود به چشم می خورد. به همین جهت، استفاده از قطعات مختلف از جنس سیلیکون در طیف گسترده و وسیعی صورت می گیرد.

قطعات سیلیکونی

 

ویژگی ها و مشخصات حائز اهمیت قطعات سیلیکونی

مهم ترین و اصلی ترین مشخصه قطعات سیلیکونی بر خلاف فوم پلی اتیلن رولی یا ورقه ای مقاومت این محصولات در برابر حرارت و انعطاف پذیری مناسب می باشد. به علت مرغوبیت متریال بکار رفته در ساختار این محصولات، در برابر عوامل محیطی و شیمیایی از مقاومت بسیار مناسبی بهره می برند. کیفیت و مقاومت بسیار بالای این محصولات نیز از دیگر ویژگی های شاخص و برجسته آن به شمار می رود. یکی از ویژگی های حائز اهمیت و مهم قطعات لاستیکی، حفظ خاصیت لاستیکی خود در دمای بین ۲۶۰ الی ۳۱۵ درجه سانتیگراد تلقی می گردد. همچنین این محصولات حالت یکدست و یکپارچه خود را در برابر حرارت بالا حفظ می نمایند. بر همین اساس، کاربری بسیار بالا و انعطاف پذیری این محصولات همواره مورد نظر صاحبان حوزه کسب و کار و صنعتگران عرصه های مختلف قرار دارد. از دیگر مشخصه های بارز قطعات سیلیکونی، بدون مزه و بدون بو بودن آنها به شمار می رود. به همین دلیل استفاده از این محصولات در صنایع غذایی نیز بسیار کاربرد دارد. لرزه گیر بودن و قابلیت رنگ پذیری مناسب، از دیگر ویژگی های مهم و تاثیر گذار این قطعات قلمداد می گردد.

 

مزیت های مهم و قابل توجه تولید قطعات سیلیکونی

انعطاف پذیری و حالت پذیری مناسب، یکی از مزیت های قابل ملاحظه قطعات سیلیکونی محسوب می گردد. دوام مناسب و طول عمر بالا، استفاده از این قطعات را در کانون توجهات قرار داده است. کیفیت مطلوب بافت این قطعات، مقاومت بالای آنها را در برابر عوامل محیطی و فرسایش به دنبال دارد. همچنین مقاومت در برابر برودت و حرارت، از دیگر مزیت های مهم این محصولات به شمار می رود. دوام بالای این محصولات، مقاومت و دوام آن را در مقابل شرایط جوی مختلف و تابش نور آفتاب تامین می سازد. همچنین این قطعات به عنوان عایق رطوبت، صدا و هوا نیز انجام وظیفه می نمایند. از دیگر مزیت های مهم قطعات سیلیکونی می توان به ضد آب بودن، غیر سمی بودن، مقاومت در برابر مواد شیمیایی، اسیدی و مقاوم بودن در برابر چربی و روغن اشاره نمود.

اورینگ سیلیکون لاستیکی نوین فوم

موارد کاربرد و استفاده از قطعات سیلیکونی

قطعات سیلیکونی به علت کارایی و مزیت های بسیار زیاد، در عرصه مختلف صنعتی و در طیف بسیار گسترده ای کاربرد دارند. در صنایع الکترونیک به عنوان عایق از این قطعات نهایت استفاده به عمل می آید. از آنجایی که این قطعات به عنوان درزگیر سیلیکونی نیز قابلیت استفاده دارند، در صنایع ساختمان سازی کاربرد مناسبی دارند. برای ساخت وسایل آشپزخانه مانند کاردک و قالب های کیک و شیرینی پزی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. استفاده در مصارف پزشکی مانند واشر دارو ، مواد آرایشی، صنایع هوا فضا، کشاورزی، صنایع غذایی مانند واشر ظرف لبنیات و ماست ، صنایع الکترونیک، کابل و روشنایی، صنعت خودرو سازی، لوازم خانگی و وسایل مکانیکی و همینطور لرزه گیر ، کاسه نمد و  لاستیک برف پاک کن خودرو از دیگر کاربردهای مهم قطعات سیلیکونی به شمار می رود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *