پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

آشنایی با کاردرمانی کودک و حرکات توانبخشی

اردیبهشت ۹, ۱۴۰۰
نوین فوم

در این نوشته به معرفی و توضیحی مختصر درباره مراکز کاردرمانی کودک می پردازیم. سال های ابتدایی زندگی کودکان، مهمترین زمان برای رشد ذهنی و جسمی کودک می باشد، اما ممکن است همه ی کودکان رشد کامل را کسب نکنند. کاردرمانی کودک، به افراد کمک کرده تا بتوانند با کمک حرکات توانبخشی، هر گونه مشکل و محدودیت در کودکان را از همان بدو تولد کاهش داده و کودکان بتوانند اعتماد به نفس و استقلال لازم برای ورود به اجتماع را پیدا کنند.

کفپوش توانبخشی

 کاردرمانی کودک چیست؟

کاردرمانی کودک که از شاخه های توانبخشی می باشد، به درمان اختلالات جسمی، ذهنی و روانی کودک می پردازد و به کودکان کمک می کند تا بتوانند فعالیت های روزانه خود را بدون وابستگی و به صورت مستقل انجام دهند و همچنین بتوانند اعتماد به نفس لازم برای حضور در جامعه، مدرسه و ارتباط با همسالان خود را کسب کنند.

کاردرمانی، یک روش علمی و غیر دارویی می باشد که شامل حرکات توانبخشی، تمرینات، فعالیت های بدنی، حرکتی و ذهنی بر روی کفپوش فومی نرم تاتامی می شود. کاردرمانی کودک، علاوه بر فعالیت های حرکتی و فیزیکی، به عوامل دیگر مثل عوامل اجتماعی، محیطی و روانی کودکان نیز کمک خواهد کرد.

 چه کودکانی به کاردرمانی کودک و حرکات توانبخشی نیاز دارند؟

کاردرمانی کودک، برای کودکانی که در هنگام زایمان دچار آسیب دیدگی شده اند، کودکان دارای آسیب های مغزی نخاعی ، کودکانی که نقص عضو دارند، کودکان اوتیسم، کودکان سندرم داون، کودکان بیش فعال، کودکان فلج مغزی، کودکانی که دچار اختلال یادگیری و اختلال زبان و گفتار هستند، مورد نیاز می باشد. کاردرمانی، دامنه ی وسیعی از این مشکلات را تحت درمان قرار می دهد.

کودکانی هستند که در انجام حرکات تعادلی دچار مشکل هستند، هماهنگی لازم بین دست و پا در واکنش های مختلف را ندارند و قادر به انجام بسیاری از حرکات و کارهای خود نیستند و باید از دیگران کمک بگیرند، کاردرمانی با کمک حرکات توانبخشی کودک، به کودکان کمک می کند که این ناتوانی ها را از بین برده و به پیشرفت فکری و بدنی لازم دست پیدا کنند.

 کفپوش کاردرمانی تاتامی

انواع کاردرمانی کودک

کاردرمانی کودک، با توجه به مشکلات و نیازهای کودکان انواع مختلفی دارد. تمامی این درمان ها را با کمک انواع مختلف حرکات توانبخشی اجرا خواهد کرد.

  • کاردرمانی جسمی: کاردرمانی جسمی به انجام فعالیت های بدنی کمک خواهد کرد، مثل کمک به انجام حرکات، راه رفتن، پوشیدن لباس، استحمام کردن، مسواک زدن، نگه داشتن اشیا، بازی کردن و بسیاری فعالیت های جسمی دیگر.
  • کاردرمانی ذهنی: کار درمانی ذهنی به تمرکز و تقویت حافظه کمک خواهد کرد، همچنین باعث بهبود درک مطلب کلامی و نوشتاری شده و هیجانات را کنترل خواهد کرد.
  • کاردرمانی حسی: کار درمانی حسی به بهبود فعالیت های احساسی مثل خجالتی و کمرو بودن، پرخاشگری، شب ادراری، ترس از جدایی از والدین و ناخن جویدن کمک خواهد کرد.
  • بازی درمانی: بازی درمانی باعث می شود که کودکان در محیطی بدون استرس و جذاب و سرگرم کننده، به تقویت مهارت های خود بپردازند.

اهداف حرکات توانبخشی

هدف اصلی کاردرمانی کودک و حرکات توانبخشی، کمک به کودکان برای دست یافتن به استقلال در زندگی روزمره می باشد.

  • کاردرمانی به بهبود مهارت های کودکان کمک خواهد کرد.
  • کاردرمانی مهارت و فعالیت کودکان را برای بازی و یادگیری ارتقا می دهد.
  • کاردرمانی به کودکان کمک می کند که بتوانند فعالیت های مختلف را بهتر انجام داده و و بر مشکلات خود غلبه کنند.
  • کاردرمانی به کودکانی که مشکلات احساسی دارند از لحاظ روانشناسی بسیار کمک خواهد کرد.
  • کاردرمانی اعتماد به نفس کودکان را افزایش خواهد داد.

توانبخشی کودک

 

زمان شروع کاردرمانی کودک و حرکات توانبخشی

کاردرمانی کودک و انجام حرکات توانبخشی، باید به موقع انجام شوند تا مشکلات در زمان مناسب و سن مناسب خود، درمان شوند.

تشخیص های دیر هنگام، روی توانایی های کودک تاثیر خواهند گذاشت. تشخیص آسیب ها و ناتوانی های کودکان در بدو تولد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تست های غربالگری و ارزیابی رشدی که در بدو تولد نوزادان گرفته می شوند، سلامت کودک را تشخیص خواهند داد. در اینگونه تست ها، تاخیرات رشدی، مهارت های کودکان و عدم یادگیری آنها، به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار می گیرند. پس از بررسی این تست ها و تشخیص بیماری، پزشکان کودکان آسیب دیده و دارای ناتوانی و مشکلات رشدی را به متخصصین مربوطه ارجاع داده و متخصصین با توجه به مشکلات و ناتوانی های کودک، نیاز به کاردرمانی کودک و انجام حرکات توانبخشی را تشخیص خواهند داد.

گاهی اوقات والدین کودکان، خودشان متوجه می شوند که کودکانشان نسبت به سن خود، در انجام فعالیت ها و حرکات، پیشرفت چندانی نداشته و از نظر رشدی از همسالان خود عقب مانده و تاخیر رشدی را در آنها احساس می کنند، در چنین مواقعی نیاز است که به سرعت به پزشک مراجعه شود.

تاتامی برای کار درمانی کودک

پزشک با دیدن کودک و گرفتن اطلاعات مورد نیاز از والدین یا همراهان کودک، بیماری و نوع نیاز کودک را تشخیص خواهد داد. درمان ها متفاوت هستند و با توجه به نیاز و مشکلات کودک و اینکه کودک در انجام چه فعالیت هایی دچار اختلال می باشد، درمان با برنامه ی مشخص اجرا می شود.

کاردرمانی کودک و نیاز به حرکات توانبخشی، باید طبق یک ارزیابی دقیق و کامل و برنامه ریزی مفید صورت گیرد.

کودکانی که دارای ناتوانی های رفتاری و رشدی هستند، کودکانی که در انجام فعالیت های حرکتی و یادگیری مشکل داشته و دچار اختلال می شوند، هرچه سریعتر به درمان نیاز دارند. به همین دلیل آگاهی داشتن از مشکلات رشدی کودک و مراجعه ی سریع به متخصص و شروع کاردرمانی و حرکات توانبخشی کودک، بسیار حائز اهمیت  می باشد. کار درمانی و انجام حرکات توانبخشی، از درمان های بسیار موثر و کارآمد هستند. با تکیه بر این درمان ها، کودکان می توانند فعالیت های روزمره ی زندگی خود را به صورت مستقل انجام داده و سلامت خود را به دست آورند.

کاردرمانی کودک را می توان در محیط های مختلف، مثل کلینیک، بیمارستان، مدرسه و مکان های خصوصی و حتی در منزل نیز انجام داد. حرکات توانبخشی، برای افزایش قدرت و همچنین افزایش انعطاف عضلات بسیار مفید بوده و همچنین از تحلیل رفتن عضلات نیز پیشگیری خواهند کرد. حرکات توانبخشی، تاثیر بسزایی در کیفیت راه رفتن و انجام فعالیت های حرکتی در کودکان دارند.

برای کودکانی که دچار آسیب و تاخیر در رشد و مشکلات دیگر هستند، کاردرمانی و حرکات توانبخشی معمول بر روی زیرانداز یوگا، کفپوش تاتامی فومی و استپ بدنسازی فومی ، که مهارت های حرکتی را بهبود می بخشند، در نظر گرفته می شود.

اما امروزه حرکات توانبخشی نوینی، برای درمان ناتوانی های کودکان، ظهور پیدا کرده اند، که در این نوع حرکات، تاکید بر بهبود و فعال نمودن عملکرد مغز می باشد، به دلیل اینکه مشکل اصلی حرکتی در کودکان به دلیل بروز اختلالات عصبی می باشد که از مغز به اندام ها انتقال پیدا می کنند.

یکی از این حرکات توانبخشی، که در کاردرمانی کودک به کار گرفته می شود، توانبخشی شناختی یا CRT می باشد، که در این توانبخشی از روش ها و تکنیک هایی استفاده می شود که مغز و ذهن کودک را فعال می کنند. تجهیزاتی که فعالیت کودک در آنها بیشتر ذهنی می باشد تا حرکتی.

اما مهمترین نکته در کاردرمانی کودک، ایجاد انگیزه در کودکان می باشد، که درمانگران توانسته اند با ایجاد روش های مفرح و سرگرم کننده برای کودکان، آنها را به انجام فعالیت های درمانی، ترغیب کنند.کودکان با متد های درمانی که ساختار درمان آنها، در قالب یک بازی  اجرا می شود، به خوبی ارتباط برقرار می کنند، که این متدها باعث می شوند که یک ارتباط درمانی مبتنی بر اعتماد برقرار شود و نتایج رضایت بخشی را به دنبال خواهند داشت.

نکته ی مهم دیگری که باید در کاردرمانی کودک، مورد توجه قرار گیرد، این است که برخی از درمان ها در کوتاه مدت نتیجه ی مناسب را خواهند داشت، اما برخی دیگر درمان های طولانی مدت هستند و برای از بین بردن و درمان ناتوانی ها و به دست آوردن سلامتی، ممکن است ماه ها و یا حتی سال ها درمان نیاز باشد، پس داشتن صبر و حوصله در این نوع درمان ها، به بهبود سریع تر کودکان کمک شایانی خواهد کرد.

برای تهیه کفپوش تاتامی فومی مناسب کاردرمانی و توانبخشی کودکان، دیوارپوش مهدکودک و سایر تجهیزات کاردرمانی کودکان با مجموعه نوین فوم تماس حاصل فرمایید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *