پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

نحوه درست نگهداری و نظافت کفپوش تاتامی

بهمن ۱, ۱۳۹۷
نوین فوم

پیش از این در وبسایت نوین فوم به معرفی  کفپوش تاتامی پرداختیم.  در این مطلب در مورد  انواع تاتامی و نحوه نگهداری صحیح و نظافت کفپوش تاتامی صحبت میکنیم. چنانچه می‌خواهید اطلاعات بیشتری در این مورد کسب نمایید، تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

کفپوش تاتامی چیست؟

کفپوش تاتامی نوعی پوشش کف است که از معمول ترین ملزومات و تجهیزات خانه بازی و همچنین باشگاه های ورزشی می باشد. این کفپوش را در منزل، باشگاه‌های ورزشی، مهدکودک‌ها، خانه بازی و بسیاری از مکان‌هایی که افراد سالخورده یا کم‌توان در آن عبور و مرور دارند استفاده می‌کنند. آج‌دار بودن سطح این کفپوش‌ها، باعث حفاظت استفاده‌کننده‌ها در برابر لغزندگی می‌شود. این کفپوش از فوم نرم و انعطاف‌پذیر تولیدشده و به بازار عرضه می‌شود. فوم باکیفیت بالا، فومی است که از ماده اولیه ای‌وی‌ای تولید می‌شود و به‌هیچ‌وجه مواد بازیافتی در تولید آن به کار نرفته است.نظافت کفپوش تاتامی

چنانچه تشکچه تاتامی از فوم باکیفیت تهیه شود، هیچ نوع خراشی در سطح آن وجود ندارد و شکنندگی در آن ایجاد نمی‌شود. نرمی و انعطاف‌پذیری آن استاندارد است و طول عمر آن در صورت نگهداری درست، به بیست سال هم می‌رسد. در این صورت برای ورزشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، توجیه اقتصادی بسیار فراوانی دارد.

نگهداری و نظافت کفپوش تاتامی:

کفپوش تاتامی  دارای انواع گوناگون است و در موارد مختلفی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کفپوش تاتامی مهدکودک و خانه بازی:

این تاتامی‌ها جهت حفاظت کودکان از آسیب‌دیدگی مورداستفاده است. کفپوش تاتامی مهدکودک در ابعاد استاندارد ۱۰۰*۱۰۰ و همچنین با ضخامت ۱۰, ۲۰, ۲۳, ۲۵, ۳۰, ۴۰, ۵۰ میلی‌متر است. این کفپوش‌ها به‌صورت پازلی در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون تولید می‌شوند. گاهی تشکچه تاتامی را جهت پوشش دیوار نیز استفاده می‌نمایند. کفپوش‌های فوق دارای تأییدیه سازمان وزارت بهداشت و تولید شده و طبق استانداردهای این سازمان است.

نگهداری این کفپوش‌ها و نظافت آن‌ها بسیار مهم است زیرا کودکان دائماً با این کفپوش‌ها در تماس‌اند. اما بااین‌حال لازم نیست هرروز تاتامی را بشویید. تاتامی‌ها دارای مواد آنتی باکتریال هستند.

کافی ست هرروز سطح تاتامی را جارو نموده و با یک طی نخی و آب، آن را تمیز نمایید. هر چند مدت یک ‌بار تاتامی را با پودر رخت‌شویی و آب (محلول رقیق) با طی نخی شستشو دهید.  به یاد داشته باشید که تاتامی دو رو آج است و لازم نیست هر چند وقت آن را زیرورو کنید بلکه وقتی یکروی آن خراب شد، روی دیگر را استفاده نمایید.

کفپوش تاتامی را می توان در حیاط مهدکودک یا خانه بازی استفاده کرد. برای برخی استفاده های دیگر مانند کف باشگاه بدنسازی و پارک میشود از کفپوش گرانولی استفاده کرد.

کفپوش تاتامی رزمی:

کفپوش تاتامی رزمی در سالن‌های ورزش رزمی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کفپوش‌ها با قدرت ضربه‌پذیری و ضخامتی که دارد، باعث حفاظت از رزمی‌کاران در هنگام پرتاب و به زمین خوردن می‌شود. ضخامت این تاتامی‌ها ۲۲ , ۲۸ ، ۳۰ ، ۴۰ و ۵۰ میلی‌متر و ابعاد آن۱۰۰*۱۰۰ می‌باشد. تاتامی رزمی طبق استاندارد فدراسیون ورزش‌های رزمی تولید شده و باید مورد تائید فدراسیون باشد.

کفپوش تاتامی رزمی با دیگر کفپوش‌ها، تفاوت فاحشی دارد. این کفپوش‌ها با چگالی بالا تولید می‌شوند و به همین دلیل افت ضخامت ندارند و برگشت‌پذیری بالایی نیز دارند. بنابراین طول عمر بالایی را با این کفپوش‌ها تجربه می‌کنید. برگشت‌پذیری این کفپوش‌ها نه‌تنها به دلیل چگالی بلکه به دلیل موادی با نام EVA – EPVM می‌باشد که در ترکیبات آن‌ها در زمان تولید افزوده می‌شود.

برای نگهداری و نظافت تاتامی رزمی، نیاز به شستشوی روزانه نیست. هرروز تاتامی را جارو کنید و با آب و طی نخی آن را تمیز نمایید. ازآنجایی‌که بدن بزرگسالان در هنگام ورزش عرق با حجم زیادی دارد، یک روز در میان تاتامی را با آب و پودر رخت‌شویی به‌صورت بسیار رقیق شستشو دهید. طی نخی را در این محلول فرو برده و بر روی کفپوش تاتامی بکشید.

هرگز از دو روی تاتامی استفاده نکنید. اجازه دهید یکروی آن، ‌کهنه شود و سپس از پشت آن استفاده نمایید. سطح زمین زیر تاتامی نباید از مواد خشن ساخته شده باشد زیرا به پشت تاتامی آسیب وارد نموده و عمر آن را کوتاه می‌کند.

هیچ‌گاه بر روی کفپوش تاتامی اجسام سنگین مانند دستگاه‌های بدنسازی قرار ندهید زیرا طول عمر آن را به چند روز کاهش می‌دهد. برای زیر دستگاه‌های بدنسازی، کفپوش گرانولی لاستیکی را مورداستفاده قرار دهید.

کفپوش تاتامی ورزشگاه:

برای ورزش‌هایی مانند یوگا، ایروبیک، ژیمناستیک نیز گاهی از کفپوش تاتامی استفاده می‌کنند. برای این ورزش‌ها هم تاتامی گزینه مناسبی می‌باشد.

نگهداری و نظافت این تاتامی‌ها نیز مانند نظافت تاتامی مهدکودک‌ها است. دلیل این امر این است که برای انجام حرکات یوگا و ایروبیک، معمولاً تشکچه‌هایی شخصی بر روی تاتامی استفاده می‌شود که برای هر ورزشکار به طور جداگانه است. پس این تاتامی‌ها نیز در معرض عرق بدن نمی‌باشد.

کفپوش تاتامی سرویس بهداشتی:

گاهی نیاز است که قسمتی از سرویس بهداشتی با کفپوش تاتامی فرش شود تا آسیبی به افراد استفاده‌کننده وارد نشود. تاتامی‌ها به دلیل نرمی و ضربه‌پذیری در کف سرویس بهداشتی برای افراد سالخورده، افراد کم‌توان و کودکان استفاده می‌شود. این تاتامی‌ها معمولاً از ضخامت‌های کم انتخاب می‌شود.

نگهداری و نظافت این تاتامی‌ها باید روزانه انجام می شود. برای این کار از آب و پودر رخت‌شویی به‌صورت محلول تقریباً رقیق با طی استفاده شود. در صورت آلودگی بیش‌ازحد، لازم است به طور کامل با جاروی نرم و محلول رقیق ذکرشده استفاده شود.

2 نظر ثبت کنید

سلام ما برای خانه بازی از شما فوم کرفتیم.با اب وپودر هم شستشو دادیم اما تمیز نشده است میشه لطفا راهنمایی کنید که با چه چیز دیگری میتونیم تمیزشون کنیم

پاسخ

سلام. لطفا تماس بگیرید همکارانم راهنکاییتون می کنن

پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *