پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

نکاتی درباره انواع کفپوش ورزشی

آذر ۵, ۱۳۹۷
نوین فوم

کفپوش‌های ورزشی مانند کفپوش ورزش رزمی، از آن دسته کفپوش‌هایی هستند که حتماً باید خاصیت ضربه‌گیری و خاصیت ارتجاعی داشته باشند. این خاصیت ارتجاعی به دلیل جلوگیری از آسیب‌های هنگام ورزش بسیار مهم و ضروری است.کفپوش‌های ورزشی ازنظر ماده اولیه آن به دودسته تقسیم می‌شوند که کاربردهای مختلفی نیز دارند. دسته اول از ماده اولیه فوم EVA و دسته دوم از ماده اولیه لاستیک تولید می‌شوند. کفپوش‌های با ماده اولیه فوم، در باشگاه‌های رزمی استفاده می‌شوند. کفپوش‌های لاستیکی در باشگاه‌های بدنسازی استفاده می‌شوند.

کفپوش‌های ورزشی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. در این مطلب ما در مورد کفپوش‌های فومی ورزشی و انواع آن‌ها توضیح می‌دهیم. تاتامی‌ها اساس تقسیم‌بندی این کفپوش‌ها مرکز ارتجاعی آن‌هاست.

تشک تاتامی رزمی

انواع کفپوش ورزشی

دسته‌بندی کفپوش‌های ورزشی داخل سالن یا Sport Flooring:

این کفپوش‌ها در دو نوع قابلیت ارتجاعی گسترده و قابلیت ارتجاعی متمرکز هستند.

  • کفپوش ورزشی با خاصیت ارتجاعی گسترده:

این کفپوش‌ها قابلیت فنری‌شان به‌صورت Area-elastic یا منطقه‌ای می‌باشد. در برابر خمش و تغییر شکل مقاومت از خود نشان می‌دهند. به دلیل انعطاف‌پذیری زیاد، بهره‌وری اقتصادی، طول عمر بالا و نگهداری آسان متقاضیان زیادی دارد و در مراسم مختلف به کار می‌رود. رویدادهای مانند رویدادهای فرهنگی و اجتماعی و …

  • کفپوش ورزشی با خاصیت ارتجاعی نقطه‌ای:

این کفپوش‌ها قابلیت فنری‌شان به‌صورت Point -elastic یا نقطه‌ای و متمرکز در یک جا می‌باشد. در برابر خمش و تغییر شکل مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. در حقیقت تحمل بارشان محدود است… کفپوش ورزش رزمی تاتامی از این نوع انتخاب می‌شود.

  • کفپوش ورزشی ترکیبی:

این کفپوش‌ها که به آن‌ها Combined Sport Floor نیز می‌گویند، ترکیبی از کفپوش‌های نقطه‌ای و منطقه‌ای است. فشار واردشده را در سطح وسیعی پخش می‌کند. کنترل فشار نامحدودی دارد. کفپوش گرانولی و لاستیکی پارک و کفپوش باشگاه بدنسازی از این دسته است.

  • کفپوش ورزشی مخلوط شده:

کفپوش‌های مخلوط شده یا Mixed Sport Floor معمولاً حالت نرم و فنری دارند. به دلیل نرم بودنشان نیاز به حالت نگهدارنده نیز دارند. کنترل فشار و تغییر شکل آن محدود است ولی تحمل ضربه و فشار را دارد.

فیزیکِ کفپوش ورزش رزمی:

کفپوش ورزش رزمی از نوع نقطه‌ای و متمرکز است. با توجه به توضیحاتی که در مورد کفپوش‌ها ذکر شد، کفپوش‌های با خاصیت فنری یا ارتجاعی نقطه‌ای، برای ورزش‌هایی که در یک نقطه فشار وارد می‌آورند مانند ورزش‌های دستگاهی نیز استفاده می‌شود.

در باشگاه‌های ورزشی، کفپوش‌های ورزش رزمی با ضخامت‌ها و رنگ‌های متنوع برای ورزش‌هایی مانند کاراته، بوکس، جودو، کشتی، آیکیدو، کبدی، تکواندو و … استفاده می‌شود؛ زیرا خاصیت ضربه‌گیری دارد و ایمنی آن نیز بالاست.

خصوصیات کفپوش ورزش رزمی:

کفپوش ورزشی رزمی یا تاتامی دارای خصوصیاتی است که در زیر آورده شده است.

  • ابعاد استاندارد آن یک متر در یک متر است. البته در ابعاد ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر نیز هست که به آن فوم اسپرت میگویند. فوم اسپرت‌ها برای ورزش‌های خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرند.
  • در رنگ‌های متنوع تولید می‌شود. پس می‌توانید از چندین رنگ متنوع استفاده کنید و آن‌ها را به‌صورت شطرنجی نیز به کار ببرید. با این کار، کفپوش ورزشی رزمی، ظاهر زیبایی به سالن شما می‌دهد.
  • عدم تغییر رنگ در اثر شستشو. البته درصورتی‌که با مواد اسیدی شسته نشود.
  • نصب آسان حتی در زمین‌هایی با سطح خراشنده و زبر.
  • به دلیل زبر نبودن و عدم سفتی بیش‌ازحد، باعث آسیب ندیدن ورزشکاران می‌شود.
  • کلاً کفپوش‌های ورزشی در برابر حرکات شدید ورزشی و ضربه بسیار مقاوم‌اند.
  • ضد آب هستند و در مقابل رطوبت مقاومت دارند.
  • ضدپوسیدگی و ضد مواد شیمیایی هستند و در مقابل شستشو تغییر رنگ نمی‌دهند.
  • قابل‌استفاده در زمین‌بازی کودکان، مهدکودک‌ها، اتاق بازی کودک
  • قابل‌استفاده به‌عنوان کفپوش ورزش رزمی
  • برای بزرگ‌سالان، ضخامت بیشتری در نظر می‌گیرند که خاصیت ضربه‌گیری بیشتری داشته باشد.
  • به دلیل وزن پایین سبک و قابل‌حمل است.

 

چگونگی نصب کفپوش رزمی:

این کفپوش به‌صورت پازلی هم تولید می‌شود؛ بنابراین به‌صورت قطعات پازلی به هم وصل می‌شود. اگر فضایی در کناره‌های زمین خالی ماند، با فوم‌هایی که در هنگام خرید داده می‌شود آن را پرکنید.

نصب کفپوش رزمی نیازی به زیرسازی ندارد. البته اگر زمین شما کمی ناصاف و زبر باشد. شما می‌توانید این کفپوش‌ها را بر روی سطوحی از جنس کاشی، سرامیک، موکت، چوب، بتن، پارکت و … به‌وسیله کاتر و خط‌کش و بدون چسب نصب کنید.

به یاد داشته باشید که جهت شستشوی آن از مواد شوینده معمولی استفاده کنید. با یک تی نخی و آب بعلاوه مواد شوینده می‌توانید این کار را انجام دهید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *