پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

راهنمای تاسیس خانه بازی کودک

تیر ۱۴, ۱۴۰۰
نوین فوم

تاسیس خانه بازی کودک از جمله فعالیت هاییست که در چند سال اخیر رونق و رشد فراوانی داشته است. این روزها نه تنها در تهران و اصفهان و مشهد و کرج و سایر شهرهای بزرگ، بلکه در هر محله و گوشه و کنار از شهرهای کوچک و شهرستانها هم  شاهد تاسیس و راه اندازی خانه بازی کودک و مجموعه های اینچنینی هستیم. افزایش هزینه و کوچک تر شدن خانه ها و از سوی دیگر ترویج فرهنگ آپارتمان نشینی سبب شده است تا کودکان مانند گذشته نتوانند به بازی و جنب و جوش بپردازند. این موضوع خود باعث افزایش چاقی و کم تحرکی درکودکان شده است. این در حالی است که اکثر روان شناسان بازی کردن را برای کودک بسیار مفید می دانند و معتقند بازی علاوه بر تاثیرات مثبت بر ذهن و روحیه کودک، باعث می شود تا کودکان خلاقیت خود را شکوفا کنند و به بلوغ و رشد فکری بالاتری دست پیدا کنند.

نیاز کودکان به بازی و تاثیرات مثبت آن روی آن ها از یک سو و نبود مکان مناسب برای بازی کودکان در محیط خانه این نیاز را ایجاد می کند که مراکزی برای این منظور ایجاد شوند. خانه بازی کودک مکانی است که کودکان در آن می توانند آزادانه به بازی بپردازند و استعداد و خلاقیت خود را شکوفا کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر برای راه اندازی خانه کودک تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تاسیس خانه بازی

ویژگی های یک خانه ی بازی ایده آل چیست؟

  1. باید از نظر ایمنی و بهداشت در سطح قابل قبولی باشد و استانداردهای لازم را داشته باشد.
  2. باید از تهویه مناسب و نور کافی برخوردار باشد.
  3. عدم استفاده از اسباب بازی های حادثه آفرین مانند تفنگ های ساچمه ای یا انواع ترقه ها در خانه بازی
  4. باید انواع اسباب بازی ها متناسب با سنین متفاوت برای کودکان مهیا باشد.
  5. یک خانه ی بازی مطمئن باید از مربیان کارآزموده و حرفه ای برخوردار باشد.
  6. فرصت انواع بازی را برای کودکان مهیا کند. چه بازی هایی که خلاقیت آن ها افزایش می دهد و چه بازی هایی که باعث تحرک و نشاط کودک می گردد.
  7. یک خانه ی بازی استاندارد باید این اطمینان را به والدین بدهد که کوچکترین حادثه ای در حین بازی برای کودک آن ها اتفاق نمی افتد.

هزینه ی تاسیس خانه بازی چقدر است؟

 هزینه تاسیس خانه ی بازی به عوامل متعددی وابسته است و هر فرد با هر میزان بودجه می تواند اقدام به تاسیس خانه ی بازی کودک نماید. برای برآورد هزینه های لازم برای تاسیس خانه کودک باید به مواردی چون محل احداث، متراژ مکان، میزان اجاره، هزینه ی استخدام پرسنل و … توجه نمود. مثلا هزینه ی اجاره بهای یک خانه ی کودک در هر قسمت تهران با قسمت دیگر متفاوت است. بنابراین برآورد هزینه ها برای هر محل می تواند متفاوت باشد و باید با توجه به شرایط محل احداث بررسی شود. در ادامه تک تک عوامل موثر را بررسی نموده و راهنمایی های لازم را در خصوص آن ارائه می کنیم. ولی یه صورت تیتر وار می توان هزینه های تاسیس خانه بازی را به موارد زیر تقسیم کرد:

  • هزینه اجاره محل خانه بازی کودک ( حداقل ۳۵ متر مربع )
  • خرید تجهیزات بازی و وسایل خانه بازی کودک  ( تاب و سرسره، تاتامی ، دیوارپوش مهدکودک ، استخر توپ ، وسایل بازی دیجیتالی و …)
  • هزینه تبلیغات اولیه برای جذب مشتریان
  • هزینه های اداری و دولتی برای مجوزها و …
  • هزینه پرسنل و کادر خانه بازی

 سرمایه لازم برای اجاره محل راه‌اندازی خانه بازی

اگر مکان احداث از خودتان است که به شما تبریک می گویم. چرا که یکی از بزرگ ترین هزینه ها را از سر راه خود برداشته اید. اما اگر نیاز به اجاره مکان دارید باید به بودجه ی خود نگاه کنید. شما در سه مقیاس می توانید اقدام به تاسیس خانه ی بازی کودک کنید. مقیاس کوچک (۳۵ تا ۷۰ متر)، مقیاس متوسط (۷۰ تا ۲۰۰ متر) و مقایس بزرگ (بیش از ۲۰۰ متر). قطعا در شروع راه پیشنهاد ما استفاده از مقیاس کوچک است و در صورت موفقیت می توانید کار خود را توسعه دهید و خانه ی بازی کودک در مقیاس متوسط یا حتی بزرگ را احداث نماید.  هزینه ی رهن یک مکان ۲۰۰ متری در مرکز تهران تقریبا ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است که این مبلغ در مناطق جنوبی تر کمتر و در مناطق شمالی بیشتر است. پس ابتدا محل تاسیس را در نظر گرفته و قیمت اجاره بها را برای خود مشخص کنید.تجهیزات خانه بازی کودک

سرمایه لازم خرید تجهیزات خانه بازی کودک

بعد از تهیه مکان نوبت به خرید تجهیزات خانه بازی کودک می رسد. برای خرید تجهیزات هم شما باید سرمایه ثابتی را در نظر بگیرید. در این بین تجهیزات متنوع قیمت متفاوتی دارند و می تواند بسته به توان خرید شما متفاوت باشد اما در این جا سعی می کنیم یک هزینه ی معمول را برای تجهیز خانه ی کودک در نظر بگیریم.

تجهیزات مهم و لازم برای احداث خانه بازی

شما می توانید با سرمایه حدود پنجاه تا شصت میلیون تومان یک خانه بازی در مقیاس کوچک، هزینه ی هشتاد تا نود میلیون تومان یک خانه ی بازی با مقیاس متوسط و هزینه ی ۱۳۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان یک خانه بازی در مقیاس بزرگ را با تمامی تجهیزات خانه بازی تجهیز نمایید.

هزینه ی دستمزد پرسنل خانه ی بازی

شما برای اداره ی یک خانه ی بازی نیاز به دست کم سه پرسنل خدماتی دارید که حقوق ماهیانه ی آن بین یک تا دو میلیون تومان است. بنابراین باید ماهانه سه تا شش میلیون هزینه ی حقوق و دستمزد بپردازید. البته با ابتکاراتی نظیر استفاده از اعضای خانواده، می توانید این هزینه را به صفر برسانید.

هزینه ی اخذ مجوز خانه بازی

قطعا شما باید بعد از احداث خانه ی بازی به فکر اخذ مجوزهای لازم باشید. هزینه ی اخذ مجوز برای یک خانه ی بازی سه میلیون تومان است که جزء هزینه های تاسیس خانه ی بازی کودک محسوب می شود. البته فعلا در بسیاری از نقاط برای اخذ مجوز خانه بازی کودک بر خلاف مهدکودک نیازی به تاییدیه سازمان بهزیستی نمی باشد

پتانسیل درآمدی خانه بازی

برای محاسبه ی میزان درآمد خانه ی بازی باید به عوامل متفاوتی توجه نمود. مثلا محل احداث، میزان تجهیزات، متراژ زمین، امکانات رفاهی و غیره. پس به سادگی نمی توان میزان در آمد یک خانه ی بازی را محاسبه نمود و باید برای این منظور تحقیقات مفصل انجام شود. اما در خانه های بازی در تهران از بیست تا چهارصد هزار تومان به ازای هر ساعت بازی کودک از والدین هزینه دریافت می شود. که شما باید با توجه به محل احداث، میزان درآمد افراد در آن محل و پارامترهای متعدد قیمت گذاری را انجام دهید. برای محاسبه میزان درآمد خانه بازی شما باید هزینه هر ساعت خدمات را در تعداد ظرفیت کودکان در محل خانه بازی خود ضرب کنید.

برای احداث یک خانه ی بازی کودک، باید به چه نکاتی توجه داشت؟

ایمنی اصل کار است. وقتی اقدام به تاسیس خانه بازی کودک می کنید باید در نظر داشته باشید که مخاطبین شما افرادی بی پروا هستند. لبه های تیز و محیط های حادثه آفرین و سطوح سخت می تواند باعث آسیب دیدن کودکان شود. پس در ابتدا اطمینان اطمینان حاصل کنید که محیط بازی کاملا امن است. پریزهای برق، درها و پنجره ها مکان هایی است که ممکن است به کودکان کنجکاو آسیب برسانند. هم چنین استفاده از وسایل گرمایشی در زمستان می تواند موجب سوختگی کودک شود که هنگام تاسیس باید اقدامات ایمنی لازم برای مقابله با این شرایط مهیا باشد.تاسیس خانه بازی کودک

از دوربین های کنترلی استفاده کنید:این دوربین ها به شما این امکان را می دهد تا همیشه کودکان را در محیط زیر نظر داشته باشید تا در صورت وقوع هر مشکل یا حادثه ی احتمالی سریعا بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید.

از رنگ و نور غافل نشوید:از رنگ های شاد در محیط بازی کودکان باید استفاده شود. رنگ هایی مانند قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، آبی و سبز می تواند رنگ های هیجان انگیزی برای تجهیز خانه بازی کودک باشد. استفاده از رنگ های تیره و خاکستری باعث کلافگی کودک می شود. نور خانه ی بازی باید مناسب باشد تا کودکان به آسانی بتوانند به فعالیت و جنب و جوش بپردازند. محیط های کم نور و تاریک علاوه بر احتمال ایجاد حادثه، ممکن است موجب ترس کودک شود.

ایجاد فضای نشیمن والدین: حتما باید محلی را برای نشستن والدین و امکان حضور انان در محل بازی کودکانشان فراهم کنید. به این منظور می توان از چندین صندلی پلاستیکی مانند صندلی استادیومی استفاده کرد.

توجه به انتخاب وسایل بازی: حتما قبل از تاسیس خانه ی بازی برای خود مشخص کنید که تا چه رده ی سنی را می خواهید خدمات دهید. قطعا اسباب بازی هایی که برای کودکان زیر پنج سال نیاز است با اسباب بازی هایی که برای کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال استفاده می شود، بسیار متفاوت است.

فواید خانه بازی برای کودکان 

کمک به تحریک اولیه ی مغز

بازی ها به سلول های مغزی این امکان را می دهند تا بیشتر رشد کنند. بازی کردن در کودکان باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و فیزولوژیک در کودک می شود که در نهایت منجر به تقویت مغز و رشد و نمو آن می گردد. در خانه بازی کودک می تواند بدون نگرانی با انواع اسباب بازی ها، بازی کند و استرسی از جهت صدمه دیدن کودک به والدین وارد نمی شود.

بازی کردن خلاقیت کودک را افزایش می دهد.

در خانه بازی کودک، با توجه به وجود اسباب بازی متنوع قدرت تفکر و خلاقیت کودک شکل می گیرد. کودکانی که بازی های متنوع انجام می دهند، نسبت به همسالان خود خلاق ترند. کودکان بسیاری از ایده ها و راه کارهای حل مسئله را در بازی کردن آموزش می بینند.

تجربه ی انجام کار گروهی

بسیاری از کودکان به علت این که هم بازی ندارند و خانواده ها اکثرا تک فرزند هستند. تجربه بازی جمعی و گروهی را ندارند. اما در خانه ی بازی کودکان می توانند در کنار دیگر همسالان خود به بازی کردن بپردازند و روحیه کار گروهی در آن ها شکل می گیرد.

کمک به سلامت و بهبود رشد فیزیکی کودک

کودکان در خانه ی بازی می توانند اکثر بازی های پر جنب و جوش را انجام دهند، این بازی ها به کودک کمک می کند تا از نظر فیزیکی رشد کافی را داشته باشند. تحرک در انجام بازی موجب ایجاد چاقی در کودک و ضعف جسمانی در او می شود.

تجربه تاسیس خانه بازی

با توجه به این که خانه ها بسیار کوچک شده و خانواده ها اکثرا یک یا دو فرزند دارند، کودکان نمی توانند مانند گذشته در خانه به بازی بپردازند. استفاده از خانه ی بازی به کودکان این امکان را می دهد تا بتوانند در محیط ایمن بازی کنند، یاد بگیرند و خلاقیت خود را افزایش دهند. این یکی از دلایل اصلی رونق خانه های بازی کودک و رشد روز افزون این مجموعه هاست.

اگر قبلا اقدام به تاسیس و راه اندازی خانه بازی کودک کرده اید و تجربه تاسیس خانه بازی کودک را دارید ممنون می شیم که در کامنت ها یا با ارسال ایمیل یا ارسال تجربه خودتون به تلگرام یا واتساپ نوین فوم این تجربه ارزشمند رو با دیگران هم به اشتراک بگذارید. ما تجربه تاسیس خانه بازی شما رو در صورت تمایل شما با نام و اطلاعات خودتون با سایر افراد در همین صفحه و صفحات شبکه اجتماعی نوین فوم به اشتراک می گذاریم . تجربیات شما می تونه  برای سایر افراد کمک و راهنمایی بزرگی باشد. برای خرید تاتامی و کفپوش و سایر تجهیزات مهدکودک با قیمت مناسب و منصفانه و مشاوره تاسیس خانه بازی کودک با مشاورین نوین فوم تماس بگیرید.

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *