پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

آسیب های احتمالی در ورزش های رزمی و روش جلوگیری

مهر ۲۷, ۱۳۹۸
نوین فوم

آسیب‌های احتمالی ورزش رزمی یکی از مواردی است که هر رزمی کار و ورزش کار حرفه ای باید درباره آن بداند و راه‌های پیشگیری از آن را بشناسد. در موارد بسیاری با اجرای تمهیدات و تصمیمات ساده و کم هزینه ای می‌توان از آسیب‌های جدی ورزش‌های رزمی پیشگیری کرد.  در مقاله قصد داریم  به انواع آسیب‌ها و راه‌های پیشگیری از آن طبق نظر کارشناسان حرفه ای تربیت بدنی بپردازیم. به طور کلی، نفس ورزش های رزمی با آسیب و صدمه گره خورده است. بنابر آمار تحقیقات رسمی درصد احتمال آسیب در رشته های رزمی، احتمال آسیب در جیجوتسو ۹۷٫۵%، آیکیدو ۵۱%، کونگ فو ۳۸%، تکواندو ۲۲%، کاراته ۱۹% و جودو ۲۳% می باشد.

بر این اساس و به منظور جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، اندیشیدن تمهیدات لازم و بکار بستن اقدامات مقتضی بسیار مؤثر و تاثیر گذار می باشد. از سوی دیگر، وجود آسیب و صدمه در این ورزش ها جزئی لاینفک و در عین حال اجتناب ناپذیر به شمار می آید. در مواقعی حتی انجام یک پیاده روی ساده و معمولی هم می تواند برای فرد منجر به صدمه و آسیب دیدگی شود. ناگفته نماند که اگرچه نمی توان از رخ دادن همه آسیب های ورزشی جلوگیری به عمل آورد، اما با رعایت موارد ایمنی و استاندارد سازی فضا با تمهیداتی ساده مانند تهیه تشک ورزشی و تجهیزات ایمنی و استاندارد، می توان نسبت به جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی اقدام نمود.آسیب ورزش رزمی

 

در این زمینه باید خاطر نشان نمود، اگرچه از دلایل اصلی آسیب ورزشکاران، به ویژه در ورزش های رزمی استفاده از تکنیک های نادرست، گرم نکردن و عدم آمادگی بدن قبل از انجام فعالیت می باشد، اما نقش و تاثیر کفپوش های استفاده شده در محیط را نیز نمی توان نادیده گرفت. وجود کفپوش های باکیفیت و در عین حال نرم و انعطاف پذیر علاوه بر جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، عملکرد و راندمان ورزشکار را نیز افزایش می دهد.

۱۰آسیب احتمالی ورزش‌های رزمی

اما در میان آسیب‌های متعدد ورزش‌های رزمی و حرفه ای، به این ۱۰ مورد باید به صورت جدی پرداخت و راه‌های پیشگیری از آن را با دقت به خاطر سپرد این موارد شامل:

۱-ورم تاندون‌های آشیل

در قسمت پشت زانوی شما تاندونی وجود دارد به نام تاندون آشیل که در صورت استفاده زیاد دچار درد و ورم خواهد شد، اگر آسیب وارد شده به این تاندون درمان نشود، دویدن دشوار شده و حتی ممکن است که دیگر نتوانید بدوید، عمده ورزشکاران رزمی که آیتم‌های دویدن و پریدن در ورزش‌های آنان زیاد به کار می‌رود از این مشکل رنج می‌برند.

روش‌های پیشگیری

انواع تمرین‌های کششی و قدرتی با تقویت ماهیچه‌ها و عضلات ساق پا می‌تواند از بروز این آسیب جلوگیری کند، توصیه می‌شود تا هنگام رفع این آسیب، دوباره ورزش را آغاز نکنید.

۲-حادثه ضربه مغزی

از دیگر آسیب‌های شایع ورزش رزمی که اغلب در ورزش‌های مبارزه ای مثل بوکس یا ووشو اتفاق می‌افتد ضربه‌ی مغزی است، همچنین اگر باشگاهی که به آن مراجعه می‌کنید از کفپوش مناسبی برخوردار نباشد، ممکن است حین تمرین سقوط کنید و این مورد با آسیب‌های مغزی همراه باشد، در نتیجه توصیه می‌شود محیطی ایمن را برای ورزش خود انتخاب کنید، علائم ضربه مغزی عموماً شامل حالت تهوع و سر درد است.

روش‌های پیشگیری:

همانگونه که گفتیم پس از انتخاب محیط ایمن دارای کفپوش و دیوارپوش مناسب بهتر است از ورزش‌هایی که برخوردهای شدیدی ایجاد می‌کنند اجتناب کنید، هر چند راه حل چندان مناسبی نیست، اما در صورت بروز آسیب به مغز و سر درد شدید، بهترین کار این است که در اسرع وقت به مراکز پزشکی و درمانی مراجعه کنید.تاتامی رزمی

۳-کشیدگی در ناحیه ران

یکی از آسیب‌های ورزشی شایع در رشته‌های رزمی کشیدگی‌های ران است و هنگامی رخ می‌دهد که شما به ناگاه تصمیم می‌گیرید در حین دویدن تغییر جهت دهید، علائم کشیدگی شامل دردهای عمیق، ورم و حتی کبودی ناحیه ران است.

روش‌های پیشگیری:

بهترین روش پیشگیری از این وقوع این عارضه، گرم کردن و داشتن برنامه تمرینات کششی مناسب است، بهتر است شدت تمرین‌ها را به صورت تدریجی بالا ببرید تا به اینگونه آسیب‌ها دچار نشوید، تا ۱۴ روز پس از بروز حادثه از فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید، کمپرس آب یخ باعث التیام جدی می‌شود، پس از آن می‌توانید ماهیچه‌ها را کشیده و تقویت نمایید.

۴-درد و ورم ساق پا

یکی از عارضه‌های رایج برای ورزشکارانی که حرفه ای نیستند، درد و ورم ساق پاست، بالا بردن غیر اصولی فشار و شدت تمرینات پا، پوشیدن کفش‌های کهنه و دویدن روی زمین سخت و فاقد کفپوش ورزشی مناسب باعث بروز چنین عارضه ای می‌شود.

راه‌های پیشگیری:

از کفش مناسبی استفاده کنید و پیش از انجام تمرینات ورزشی حرکات کششی مناسب را انجام داده و فشار ورزش را به صورت ناگهانی بالا نبرید، کمپرس آب یخ نیز یکی از روش‌های پیشگیری و درمان این عارضه است.

۵-دردهای ناحیه کمر و تحتانی بدن

هر چند این عارضه ای است که بیشتر در افراد چاق و دارای تحرک کم اتفاق می‌افتد، اما باز هم ممکن است چنین عارضه ای برای دوچرخه سوار، گلف باز، بازیکن تنیس و حتی رزمی کارها اتفاق بیفتد، اما علت عمده این آسیب ورزشی در رشته‌های رزمی، انجام دادن غلط و نادرست حرکات کششی است.

راه‌های پیشگیری:

البته این عارضه چندان قابل پیشگیری نیست اما انجام صحیح حرکات کششی پیش از ورزش و گرم کردن درست بدن احتمال وقوع این عارضه را کم می‌کند، درمان‌های ضد تورم وکشش عضلات می‌تواند به شما کمک کند، از چنین عارضه ای تا حدودی پیشگیری کرده و آن را درمان کنید.

۶-کشیدگی در ناحیه عضلات و ماهیچه‌های بدن

اصولاً گرم نکردن صحیح بدن و ایمن نبودن محیط، مثلاً عدم استفاده از کفپوش و دیوارپوش مناسب ورزشی، جز عوامل کشیدگی در عضلات و ماهیچه‌های بدن هستند، هنگام دویدن در ورزش‌های رزمی عضلات پشت ران و ماهیچه‌های ساق پا درگیر می‌شوند و برای جلوگیری از گرفتگی و کشیده شدن عضلات رعایت اصول پیشگیری الزامی است.

راه های پیشگیری:

جز بهترین روش‌های پیشگیری از چنین عارضه ای، انجام حرکات کششی به صورت کاملاً صحیح پیش از ورزش کردن است، همچنین بهتر است هنگام وقوع احساس ضعف و خستگی ورزش را متوقف کنید، کشیدن ماهیچه‌ها هر چند دقیقه یک بار توصیه می‌شود اما سرد کردن پس از انجام فعالیت ورزشی شدید نیز از شدت این مشکلات می‌کاهد.

۷-آسیب در ناحیه آرنج

در ورزش‌های رزمی مثل بوکس که استفاده از آرنج‌ها بیشتر است، یکی از آسیب‌های رایج ورزشی، آسیب آرنج است، ضربات مکرر مشت در رشته‌های رزمی باعث آسیب دیدگی ناحیه داخلی آرنج می‌شود و همچنین موجب آسیب قسمت خارجی آرنج نیز می‌شود.

راه‌های پیشگیری:

یکی از روش‌های پیشگیری از آسیب آرنج انجام تمرینات تقویتی ساعدها و بازوست، همچنین یادگیری نحوه اصولی حرکات رزمی کمک می‌کند از وارد شدن آسیب به آرنج جلوگیری شود، همچنین می‌توانید از آرنج بند استفاده کنید، برخی موارد فیزیوتراپی و ترک ورزش نیز، در صورت بروز آسیب شدید توصیه می‌شود.

۸-خار پاشنه

خارپاشنه بیماری است که منجر به بروز زائده ای از جنس کلسیم در نواحی استخوان پاشنه‌ی پا می‌شود و می‌تواند به اندازه یک سانتی متر رشد کند، راه رفتن بر روی سطوح نامناسب و سفت همچنین ضربه به کف پا، باعث بروز چنین مشکلی می‌شود، خارپاشنه یکی از آسیب‌های رایج انواع ورزش‌ها منجمله  ورزش‌های رزمی است.

راه‌های پیشگیری:

پوشیدن کفش مناسب از وقوع بیماری خارپاشنه جلوگیری می‌کند، همچنین محیط تمرین شما نیز باید کاملاً ایمن باشد، استفاده از کفپوش های ورزشی مناسب و تاتامی نیز توصیه می‌شود، زیرا فشار وارده به کف پای شما را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری خارپاشنه جلوگیری می‌کند.

۹-آسیب دیدگی شانه‌ها

یکی دیگر از آسیب‌های ورزش‌های رزمی آسیب شانه است، ممکن است در حین تمرین شانه در برود، رگ به رگ شود یا دچار ضرب دیدگی شود، این آسیب در ورزش‌های رزمی نیز گاهی بوجود می‌آید، مخصوصاً ورزش‌های که از بخش‌های بالاتنه بدن بیشتر استفاده می‌کنند، مثل بوکس یا ووشو، علائم عارضه‌ی آسیب شانه‌ها شامل بروز درد، کوفتگی‌های عضلانی، ضعف و ناتوانی است.

راه‌های پیشگیری:

این حادثه اغلب زمانی رخ می‌دهد که شما از شانه‌ی خود کمتر استفاده کرده باشید، هر چه فاصله‌ی بین تمرین‌های شما بیشتر بشود، آسیب دیدگی شما نیز افزایش می‌یابد، کار با وزنه بهترین شیوه برای تقویت شانه‌های آسیب پذیر است.آسیب رزمی

۱۰-آسیب ناحیه زانو

استفاده‌ی بیش از حد از زانو باعث بروز عارضه‌های زانو می‌شود، این عارضه بین رزمی کاران نیز کاملاً رایج است و هر چه میزان دویدن بیشتر باشد یا ضربه به ناحیه‌ی کف پا بیشتر وارد شود، زانوها نیز بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند، این آسیب، تاندون زیر کاسه‌ی زانوی شما را هدف قرار می‌دهد و با استفاده از روش‌های پیشگیری می‌توانید به راحتی آن را کنترل نمایید.

راه‌های پیشگیری:

کفش یا کفی کفش‌ها را مرتب عوض کنید و کفش‌های مناسب و استانداردی برای دویدن استفاده کنید، هر موقع دچار آسیب زانو شدید، از ورزش خودداری کنید و از داروهای مخصوص برای درمان استفاده کنید، پیش از شروع ورزش گرم کردن را به خوبی انجام دهید و در محل آسیب دیده کمپرس آب یخ بگذارید، همچنین سعی کنید در محیطی ایمن دارای کفپوش و دیوارپوش مناسب تمرین کنید تا آسیب کمتری به اعضای بدن شما خصوصاً زانو وارد شود.

نقش  کفپوش ورزشی در جلوگیری از آسیب 

بدون تردید، خرید کفپوش ورزشی مناسب به منظور جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، از دغدغه های مهم متولیان فضاهای ورزشی می باشد. از آنجایی که کیفیت و دوام بالای کفپوش، تضمین کننده مرغوبیت، دوام و طول عمر آن می باشد، در هنگام سفارش کفپوش باید متریال استفاده شده و کیفیت آن مورد توجه واقع شود. از سوی دیگر، تشک های ورزشی که در ورزش های مختلف، خصوصا ورزش های رزمی مورد استفاده قرار می گیرند، علاوه بر استحکام مناسب، باید کاملا انعطاف پذیر و نرم باشند. شایان ذکر است که در ورزش های رزمی، تامین سلامت و امنیت ورزشکاران، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد.

بر این اساس و به منظور جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، می توان خرید کفپوش تاتامی را در دستور کار قرار داد. این کفپوش ها به علت برخورداری از ضخامت و تراکم مناسب، به خوبی نیازهای ورزشکاران را در این زمینه برآورده می سازند. خاصیت ارتجاعی و حالت برگشت پذیری این کفپوش ها نقش بسزایی در جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی ایفا می نماید. بر این اساس، در صورت پرت شدن یا افتادن ورزشکار بر روی سطح کفپوش تاتامی هیچگونه آسیب و صدمه ای به اندام های بدن او وارد نمی گردد. کفپوش تاتامی به علت برخورداری از خاصیت الاستیکی و ضخامت مناسب، علاوه بر دفع فشار ضربه، در جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی نقش مهمی را بر عهده دارد. ناگفته نماند که خاصیت ضربه گیری بسیاری بالای کفپوش تاتامی، امنیت و سلامت ورزشکار را هنگام قرار گرفتن بر روی سطح کفپوش تامین می نماید.

تاتامی رزمی

اهمیت ضخامت کفپوش در جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی

بدون اغراق، ضخامت مناسب و مطلوب کفپوش، برای جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. چراکه ضخامت مناسب کفپوش، سبب دفع ضربه هنگام برخورد ورزشکاران به سطح آن می شود. بر همین اساس، سطح کفپوش های ورزش رزمی باید به گونه ای ساخته شود که از ضخامتی در حدود ۲ الی ۳ برابر بهره ببرند. متریال اصلی و مهم استفاده شده در ساختار کفپوش تاتامی، فوم مرغوب و بادوام ای وی آ (eva) می باشد. استفاده از این فوم، استحکام و دوام قابل توجهی به ساختار کفپوش می بخشد. بر همین اساس، علاوه بر ایجاد راحتی بیشتر، با ضخامت و استحکام مناسب خود، نقش پر رنگ و برجسته ای را در جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی بازی می کند.

کفپوش برخوردار از ضخامت چهار سانت یا بیشتر، هنگام برخورد و افتادن ناگهانی ورزشکار، امنیت و سلامت او را به نحو مطلوب تامین می سازد. خاصیت ارتجاعی و ضربه پذیری بسیار بالای کفپوش تاتامی، نقش قابل توجهی در جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی عهده دار می باشد. از مزیت های قابل توجه این کفپوش ها می توان به قیمت مقرون به صرفه، قابلیت شستشو، فاقد هرگونه سطح خراشنده و تیز، عاری بودن از هرگونه مواد سمی و خطرناک و وزن سبک و مناسب، اشاره کرد. نوع دیگری از کفپوش های ورزشی به کفپوش گرانولی معروف است با ضربه گیری بالا مناسب مناسب بدنسازی و ورزش های هوازی می باشد.

کفپوش رزمی

نقش مثبت فوم در جلوگیری از آسیب دیدگی

یکی از موارد حائز اهمیت محصولات ساخته شده از فوم مانند کفپوش تاتامی  و دیوارپوش باشگاه، علاوه بر جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، عدم جذب رطوبت و ضد آب بودن این محصولات می باشد. همچنین بهداشتی بودن و عدم ایجاد حساسیت این محصولات، از دیگر نقاط مثبت آن به شمار می آید. در هر صورت جلوگیری از آسیب در ورزش های رزمی، مهمترین نقاط مثبت این مدل کفپوش ها تلقی می گردد. لازم به ذکر است که این محصولات در ورزش هایی نظیر تکواندو، جودو، کاراته، هاپکیدو، سالن های بدنسازی و حتی اتاق کودک نیز کاربرد دارند.

نوین فوم تولید کننده انواع فوم و دیوارپوش و کفپوش رزمی و ورزشی مناسب تکواندو ، کاراته ، ایکیدو و کونگ فو می باشد. برای دریافت مشاوره رایگان و اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.

 

ضامن سلامت خود باشید!

در مقاله‌ی آسیب‌های احتمالی ورزش‌های رزمی با انواع آسیب‌هایی که ممکن است نواحی مختلف بدن شما را درگیر کند آشنا شدید و اکنون می‌توانید با بهره گیری از نکات،  از وقوع این آسیب‌ها جلوگیری کنید، همانگونه که مشاهده کردید، ایمن بودن محیط باشگاه یا حتی باشگاه خانگی شما سهم مهمی در کاهش آسیب‌های ورزشی دارد، بنابراین با خرید کفپوش و دیوارپوش مناسب ورزشی، بر روی سلامتی خود سرمایه گذاری می‌کنید، به این نکته باید توجهی جدی داشت.

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *