پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟

فروردین ۱۱, ۱۳۹۸
نوین فوم

جمله “چگونه اتاق را عایق صدا کنیم؟”  معمولاً از آپارتمان‌نشین‌ها شنیده می‌شود.  صداهایی که در یک اتاق به گوش شما می‌رسد، از صداهای مستقیم و غیرمستقیم تشکیل‌شده است. صدای مستقیم از داخل اتاق خودتان می‌آید و شامل صدای تلویزیون، باندهای ضبط‌صوت و … است. اما صداهای غیرمستقیم، از اشیا داخل اتاق منعکس می‌شود.

نقاط مشکل‌ساز در اتاق جهت انجام پروژه عایق صدا، ضد صدا و یا آکوستیک نمودن کجاست؟ عایق سازی صوتی، نباید در تمام قسمت‌های اتاق انجام شود. ابتدا باید آن‌ها را پیداکرده و سپس اقدام به عایق سازی نمود.عایق صوتی

مناطقی مانند درز دیوارها، پنجره‌ها و درب‌ها، جنس دیوار، درب، پنجره، سقف و … و همچنین نوع پوشش‌های کف اتاق جزو مناطقی در اتاق هستند که باید عایق صدا شوند. جالب است بدانید صوت با برخورد به اجسام سخت پخش می‌شود و از آن‌ها عبور می‌کند.گاهی صدا را چند برابر در آن‌طرف دیوار به گوش شما می‌رساند. اگر شخصی در واحد کناری شما صدای بیس خود را زیاد نموده باشد، به دلیل سخت بودن دیوار، شما ممکن است آن صدا را چندین برابر بلندتر بشنوید. پس باید از مواد آکوستیک(ضد صدا) که اکثراً نرم هستند، استفاده نمود. اما این مواد آکوستیک چه موادی هستند؟

با چه موادی اتاق را عایق صدا کنیم؟

علم آکوستیک علمی است که راه و روش‌های کنترل صدا را بررسی می‌کند. تمام محصولات ضد صدا یا عایق صوتی آکوستیک مانند عایق صوتی درب، ,عایق صوتی پنجره، عایق صوتی سقف و زمین و بسیاری محصولات دیگر، می‌توانند در محیط اداری و محیط خانه، مایه آرامش شما و اعضای خانه باشند. تحقیقات در صنعت ساخت‌وساز و در زمینه محصولات عایق صدا نشان داده‌اند که آکوستیک‌ها می‌توانند در کیفیت زندگی تأثیر مثبت داشته باشند. بنیاد ملی خواب به این نتیجه رسیده است که کاهش سطح صدا به اندازه سی تا چهل دسیبل، می‌تواند کیفیت خواب را به طرز چشمگیری افزایش دهد و درنتیجه، کیفیت زندگی را بهبود بخشد. ازآنجایی‌که آکوستیک بودن یا عایق صدا بودنِ اجزای ساختمان یکی از الزامات ساخت‌وساز است، تیم مهندسین ما، پدیده آکوستیک بودن مواد اولیه جهت ساخت‌وساز را موردبررسی قراردادند. موضوع تحقیقات در مورد این بود که چطور می‌توان اجزای ساختمان را با هزینه پایین برای خریدار، با حفظ کیفیت آن، ۸۰ تا ۹۰ درصد ضد صدا نمود. در این تحقیقات، ما به موادی دست پیدا نمودیم که می‌تواند صوت را با عبور دادن از لایه‌های مختلف در درب و پنجره و … کم کرده و آن را جذب کند، درنهایت از بازتاب آن جلوگیری نموده و آن را به قسمتی از درب یا پنجره، سقف یا کف اتاق انتقال دهد که انسان آن را نمی‌شنود. به این انتقال، هدایت به نقطه آرام میگویند.

این مواد از پلیمر فشرده ساخته‌شده‌اند که چگالی بالایی دارند. مواد فوق، امواج متخلخل صدا را مانند یک تونل یا غار و مانند یک گرداب، به سمت خود کشیده و به‌آرامی آن را به سمت نقطه آرام هدایت می‌کنند. STC (اندازه انتقال صدا) و NRC (ضریب کاهش نویز) در مواد فوق بسیار بالاست. هرکدام از اجزای ساختمان که با ترکیب این مواد ساخته شود، صدا را تا ۸۰ درصد از خود عبور نمی‌دهد و در درون خود آن را از بین می‌برد.

عایق صوتی اتاق خواب

انواع مواد عایق صدا در عایق سازی اتاق چیست؟

در گذشته برای عایق سازی صوت، حرارت، برودت و … از پشم‌شیشه، پشم سنگ و بسیاری مواد دیگر از عایق سازی استفاده می‌نمودند. در حال حاضر به دلایل مختلف ازجمله آتش‌سوزی و زبانه کشیدن آتش در این مواد، سعی در استفاده مواد ایمن به‌عنوان عایق صدا، در اتاق نمودند. با پیشرفت علم، مواد آکوستیک جدید جای این مواد را گرفت و میزان استفاده مواد قدیمی کمتر شد. ابتدا باید تصمیم گرفته شود که چه محیطی می‌خواهد از سروصدا خلاص شود و کدام اجزای ساختمان باید عایق سازی شود. درب، پنجره، درزهای دیوار، کف، سقف و … زیرا روش‌های عایق سازی هرکدام با دیگری متفاوت است. برای عایق صوتی ترجیحاً چند نوع ماده استفاده می‌کنند. بهترین روش، استفاده از پنلهای عایق صوت می‌باشد. برخی از این پنل‌ها عبارت‌اند از:

پنلهای آکوستیک هرمی، تخم‌مرغی و لاین و ایزولاتور از پنلهای عایق صدا و جذب‌کننده صوت هستند. که از فوم‌های سلول باز ساخته می‌شوند تا بتوانند صدا را در خود غرق نموده و آن را جذب کنند.

نوع بعدی دیفیوزرها هستند که قدرت جذب صدا ندارند ولی صدا را پخش می‌کنند. این‌ها از مواد سلول بسته تولید می‌شود که بتواند صدا را به لایه‌های مختلف تقسیم کند و با پخش کردن صدا، اثر آن را از بین ببرد.

نوع سوم آن بیس ترس‌ها هستند که حکم همان غار یا گرداب را دارند و صدا را به درون خود می‌کشند.

چنانچه این سه ماده باهم در عایق صدای اتاق به کار برود، اتاق را تا ۸۰ درصد ضد صدا می‌نماید. البته نوع سروصدای ایجادشده و فضای کاربری متفاوت است. بنابراین شما می‌توانید با مشورت گرفتن از مشاورین و متخصصین ما به این نکته پی ببرید.

فوم صداگیری آکوستیک

انواع وسایل عایق صدا در عایق سازی اتاق چیست؟

  • پنل های آکوستیک: پنلهای عایق صدا، صفحه‌هایی هستند که به صورت‌های مختلف تولید می‌شوند. این پنل‌ها مانع ورود صدا به داخل اتاق یا خروج صدا از آن می‌شوند. می‌توانند به‌صورت صفحاتی باشند که بر روی دیوارها نصب شوند یا بر روی کف و سقف استفاده شوند. این پنل ها به‌عنوان عایق صوتی درب یا عایق صوتی پنجره به کار نمی‌روند.
  • پرده آکوستیک: این پرده‌های عایق صدا، اجازه ورود صدا از بیرون به داخل اتاق را نمی‌دهد. به‌راحتی می‌توانید آن را به درب و پنجره نصب کنید و به‌سادگی از آن بهره ببرید.
  • درب ضد صدا: درب‌های آکوستیک اجازه ورود صدا از بیرون به داخل و بلعکس را نمی‌دهند.
  • قطعه تکمیل‌کننده: قطعه‌ای تکمیل کنده برای زیر درب اتاق که درب را عایق صدا می‌کند. این قطعه‌ها حالت جارو دارد. غیر از عایق صدا نمودن درب، اجازه ورود و خروج گردوخاک هم نمی‌دهند. door sweep را بهتر است به دو طرف درب بچسبانید تا درصد بیشتری از صدا را جذب کند.

غیر از استفاده از مواد و وسایل عایق صدا، می‌توانید از مبلمان و دکوراسیون منزل نیز برای عایق نمودن استفاده کنید.

  • نصب پرده‌های بسیار ضخیم، جلوی درب ورودی، تا صدایی وارد اتاق نشود.
  • آویزان نمودن قالیچه‌های پر از پرز و مواد دیگر به دیوار که آن‌هم از ورود صدا جلوگیری می‌کند.
  • ایجاد کتابخانه‌های سرتاسری که تمام صداهای بیرون از اتاق را جذب می‌کند.

منابع:

instructables

 

 

مطالب مشابه

کفپوش فوم
قیمت عایق صوتی ساختمان:
عایق صوتی استودیو

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *