پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

خصوصیات تشک ژیمناستیک

اسفند ۶, ۱۳۹۷
نوین فوم

تشک ژیمناستیک طراحی شده است تا جاذب ضربه باشد و مانع آسیب‌دیدگی ژیمناست‌ها شود. این تشک‌ها جذب ضربه بسیار بالا دارد، میزان این جذب شگفت‌انگیز است تا جایی که می‌تواند پاسخگوی ژیمناست‌ها در حالت پرش، چرخش و سقوط باشد.

کدام تشک ژیمناستیک مناسب‌تر است؟

تشک ژیمناستیک می‌تواند مقدار قابل‌ملاحظه‌ای ضربه را جذب کند، یا مقدار ضعیف ضربه را جذب کند. برای افراد مبتدی که تمرینات سنگینی ندارند، تشک با جذب ضعیف مناسب است و برای افراد حرفه‌ای تشک با جذب بالا مناسب است. جذب ضربه بر اساس ضخامت و جنس مواد تشک تعیین می‌شود.در حقیقت تشکهای ژیمناستیک از لایه‌های مختلف و مواد مختلفی ساخته شده است. نوع مواد و لایه‌های تشک ژیمناستیک، میزان جذب ضربه را افزایش یا کاهش می‌دهد.تشک ژیمناستیک برای جذب بالای ضربه ساخته می‌شود. فوم این تشک‌ها خواص جذب شوک خود را از بسیار قوی بروز می‌دهد. برای ورزشکاران حرفه‌ای نرم و راحت و برای ورزشکاران مبتدی سفت‌وسخت است. تراکم فوم این تشک‌ها بالاست و ضخامت آن زیاد است.

تشک ژیمناستیک

تشک ژیمناستیک از چه موادی ساخته شده است؟

معمولاً بهترین تشک‌های ژیمناستیک از ماده EVA تولیدشده‌اند. این عنصر از مواد اولیه بسیاری از فوم‌های بهداشتی و باکیفیت مانند کفپوش تشک تاتامی نیز میباشد.اما برخی تشک‌های ژیمناستیک از دولایه تولید می‌شوند، یک‌لایه پایه‌ای از پلی اتیلن و لایه ثانوی از پلی اورتان تشکیل شده است. معمولاً ترکیبی از این دو ماده، می‌تواند بهترین تشک ژیمناستیک را به بازار عرضه کند. هردوی این مواد از ماده اولیه EVA تولیدشده‌اند.

تشک ژیمناستیک مسابقات:

بیشتر تشک‌های ورزشی، مانند تشک ژیمناستیک (ازجمله تشک مات و تشک‌های نوک‌تیز معروف به گوه)، دارای پوشش وینیل سنگین است. پوشش‌های وینیل به ژیمناست‌ها کمک می‌کند تا خسته نشوند و انرژی خود را ذخیره کنند. همچنین این تشکهای ژیمناستیک به‌راحتی تمیز می‌شود و ایمنی ورزشکاران را هم تضمین می‌کند.

پوشش وینیل بر روی تشک ژیمناستیک:

بسیاری از تشک‌های ورزشی تاشو دارای پوشش‌های وینیل ۱۸ اونس هستند. این پوشش‌ها بسیار بادوام بوده و قدرت مقاومت بیشتری به تشک می‌دهد. پوشش‌های وینیل برای ژیمناست‌ها بهترین گزینه تشک یا تجهیزات ژیمناستیک است.

پوشش‌های وینیل برای تشک ژیمناستیک مناسب‌تر از انواع دیگر است. برای تمرینات کف، پریدن و کوبیده شدن به تشک، این تشک‌های فومی با پوشش وینیل ضربات را کاملاً جذب می‌کند و برای ورزشکاران سلامتی را به ارمغان می‌آورند. البته نقطه‌ضعف وینیل این است که به دلیل براق بودن به چشم و به دلیل زمخت بودن به پوست ورزشکاران مبتدی آسیب وارد می‌کند.

انتخاب تشک ژیمناستیک باکیفیت پایین:

ممکن است برای خرید تشک‌های ژیمناستیک ارزان‌قیمت وسوسه شوید. قیمت تشک نباید شما را وسوسه کند زیرا برخی ارزانی‌ها دلیل بر بی‌کیفیت بودن محصول است. بسیاری از این تشک‌های ارزان‌قیمت که امروز در بازار دیده می‌شوند از مواد بازیافتی و بی‌کیفیت ساخته‌شده‌اند.

به دنبال تشک‌هایی که با کف فشرده و سفت، باکیفیت پایین ساخته‌شده‌اند نباشید. سایر نشانه‌های تشک ژیمناستیکِ بی‌کیفیت عبارت‌اند از پوشش‌های وینیل تقلبی که با لمس کردن متوجه نازک بودن آن می‌شوید، خطوط دوخت ناهموار، درزهای تک دوخت و دوخت ناقص.

انتخاب تشک ژیمناستیک باکیفیت بالا:

مهم است بدانیم که تشک‌های ژیمناستیک همه کیفیت و عملکرد مشابهی ندارند. خرید تشکهای ژیمناستیک باکیفیت پایین، شانس شما را در یادگیری کاهش می‌دهد و درواقع می‌تواند شما را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. مطالبی که در زیر عنوان شده است، بعضی از ملاحظات مهمی هستند که باید هنگام خرید یک تشک ژیمناستیک از آن مطلع باشید.

  • زمان انتخاب تشک ژیمناستیک، دقت کنید که حتماً تشک خاصیت ضربه‌پذیری مناسب شما را داشته باشد. بر اساس مبتدی یا حرفه‌ای بودن این مورد را بسنجید.
  • تشک‌های ژیمناستیک باید نرم و انعطاف‌پذیر باشد، نه خیلی نرم که باعث آسیب‌دیدگی بشود و نه خیلی سفت که آسیب‌دیدگی را برای شما تضمین کند.
  • به فیزیک بدن خود دقت کنید اگر مبتدی هستید و وزن بالایی دارید، بهتر است مانند افراد مبتدی دیگر، تشک‌های کم ضخامت انتخاب نکنید. همچنین اگر حرفه‌ای هستید و وزن پایینی دارید، مانند حرفه‌ای‌های دیگر تشک با ضخامت زیاد انتخاب نکنید؛ زیرا در هر دوصورت به خودتان آسیب می‌زنید. برای ورزشکاران مبتدی تشک باید ضخامتی در حدود ۲۵/۱ اینچ باشد و کم ضخامت، برای ورزشکاران کمی حرفه‌ای تشک باید به ضخامت ۲ اینچ باشد و ضخامت میانه، برای ورزشکاران حرفه‌ای تشک ژیمناستیک به ضخامت سه اینچ به بالا است و با ضخامت بالا.
  • دقت داشته باشید که تشک ژیمناستیک شما لغزنده نباشد. در ژیمناستیک شما با حرکات سریع پریدن پشتک و وارو و سقوط روبرو هستید. پس دقت داشته باشید که لغزندگی تشک نه تنها شما را در این حرکات و سقوط موفقیت‌آمیز یاری نمی‌کند بلکه موجب زمین خوردن شما و آسیب به جسم شما خواهد شد.
  • به جنس ماده تشک ژیمناستیک توجه کنید. بهترین ماده‌ای که یک تشکهای ژیمناستیک به‌وسیله آن تولید و به بازار عرضه می‌شود، ماده‌ای است که از مواد اولیه‌ای به نام فوم EVA تولیدشده‌ است. این ماده طبق استاندارد جهانی برای تولید تشکهای ژیمناستیک تعریف می‌شود و جزو بادوام‌ترین و بهترین ماده اولیه تولید فوم‌های ورزشی و بهداشتی است.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *