پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

فوم لوله چه کاربردهایی دارد؟

فروردین ۴, ۱۳۹۸
نوین فوم

قبل از آنکه به کاربردهای فوم لوله بپردازیم، در مورد جنس فوم لوله توضیحاتی ارائه می‌دهیم تا مختصری با آن آشنا شوید. فوم لوله از ترکیب پلی اتیلن و گاز تولید می‌شود. پلی اتیلنی که طی فرآیند تولید استفاده می‌شود، به‌صورت فشرده درآمده و این فشردگی در عملکرد عایق گونه فوم تأثیر بسزایی دارد و جایگزین خوبی برای عایق‌های سنتی ازجمله پشم‌شیشه و پلی رول و چسب و ماستیک، پشم سنگ و … می‌باشد. فوم لوله دارای تراکم بالایی است و از انواع فوم سلول بسته می‌باشد. در مقابل رطوبت، برودت و حرارت مقاومت بالایی دارند. در برخی مواقع در مقابل صدا نیز از خود مقاومت نشان می‌دهند و مانع عبور صدا می‌شوند. به همین دلیل باعث حفاظت لوله در مقابل عواملی چون گرما و سرما و ضربه و خط و خش می‌شود. درنتیجه عمر لوله را افزایش داده و باعث می‌شود استفاده از این فوم لوله‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد.

انواع فوم لوله کدام است؟

از انواع فوم لوله می‌توان نوع فنلی،فوم پلی اتیلن فشرده و نوع الاستومری را نام برد که خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ضخامت این فوم‌ها بین ۱۲ تا ۶۵ میلی‌متر است که به‌صورت روکش آلومینیومی یا توری تولید می‌شوند.

فوم لوله پلی اتیلنی

فوم لوله الاستومری:

فوم لوله الاستومری از نوع فوم‌های سلول بسته است و به همین دلیل عایق خوبی در مقابل گرما و سما و رطوبت است. همچنین دارای مقاومت بالایی در مقابل بخارآب و نفوذ آن است. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی از طریق لوله‌های تأسیسات و مخازن آن‌ها، این عایق نقش بسزایی ایفا می‌کند.

کاربردهای فوم لوله الاستومری:

لوله الاستومری کاربردهای زیادی در تأسیسات ساختمانی دارد. ازجمله این کاربردها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • عایق‌کاری سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی شامل موتورخانه‌ها، لوله‌های آب و لوله‌های انتقال حرارت و برودت، کانال‌های گالوانیزه مانند تهویه هوا و انتقال هوا، مخازن با کاربری مختلف و …
  • فوم لوله الاستومری همچنین برای عایق‌بندی لوله‌ ساختمانی و لوله های انتقال سیالات نیز کاربرد دارد. سیالاتی مانند نفت و گاز و پتروشیمی و …
  • در کارخانه‌های صنایع کاغذ و لاستیک و دارو، عایق‌بندی لوله‌های انتقال این مواد نیز به‌وسیله فوم لوله الاستومری انجام می‌شود.
  • عایق‌بندی تأسیسات مکانیکی نیز به‌وسیله فوم لوله الاستومری انجام می‌شود.

مزیت استفاده از فوم لوله الاستومری:

سطح داخلی این فوم لوله‌ها دارای پوششی است که به‌عنوان پوشش ضد بخار استفاده شده است. این پوشش مانع نفوذ رطوبت به داخل شده و از لوله‌ها در مقابل رطوبت محافظت می‌کند. فوم لوله‌های الاستومری در مقابل آتش‌سوزی نیز مقاوم است و این موضوع در لوله‌های گاز و سیالات آتش‌زا بسیار حائز اهمیت می‌باشد. در ضمن همان‌طور که دربندهای قبل گفته شد، عایق مناسبی برای جلوگیری از اتلاف انرژی می‌باشد.

فوم لوله الاستومری با روکش آلومینیوم:

این فوم لوله مانند نوع معمولی آن است با این تفاوت که چندلایه پوشش پلی متر و آلومینیوم و فوم‌های الاستومری دارد. کاربرد این فوم لوله در محیط‌هایی است که لوله‌ها نیاز به مقاومت بیشتری در برابر عوامل جوی دارد. فضاهایی مانند فضاهای بیرون در محیط باز که نیاز به مقاومت در مقابل تمام عوامل جوی مانند باران، اشعه یو وی خورشید، طوفان و … دارد. این فوم‌ها باعث صرفه‌جویی در هزینه انسانی، زمان مصرفی و هزینه اتلاف انرژی می‌شود.

انواع عایق‌های الاستومری عبارت‌اند از: عایق حرارتی الاستومر با روکش آلومینیوم و مسلح شده، عایق حرارتی الاستومری یک رول، یک رول پشت چسب‌دار، یک رول روکش آلومینیوم، یک رول روکش آلومینیوم که مسلح شده است، عایق الاستومر با روکش آلومینیوم، عایق الاستومر یک لوله.

فوم لوله پلی اتیلنی:

این فوم لوله‌ها از جنس پلی اتیلن فشرده و از فوم‌های سلول بسته هستند. مقاوم در برابر رطوبت هستند و از زنگ‌زدگی لوله‌ها در اثر رطوبت جلوگیری می‌کنند. در برابر عوامل شیمیایی نیز مقاوم هستند. این فوم‌ها تا حدی عایق حرارت و برودت و همچنین صدا هستند.

فوم لوله‌های پلی اتیلن در ضخامت‌های مختلف و باکیفیت بالا تولید می‌شوند. این فوم لوله‌ها به رنگ‌های مختلف و در اشکال مختلف وجود دارند. بسته به نیاز مشتریان به اشکال رول، ورق، لوله، میله و توری تولید می‌شوند.

کاربردهای فوم لوله پلی اتیلنی:

این فوم در عایق سازی ساختمان، بسته‌بندی محصولات صنعتی، بسته‌بندی محصولات خانگی و محصولات کشاورزی، عایق سازی تأسیسات کاربرد دارد.

فوم لوله فنلی:

این لوله عایقی در برابر آتش، شعله و … است. این فوم لوله بهترین نوع فوم‌ها در برابر آتش‌سوزی است. نوارهای ان نیز موجود است که با پیچیدن آن به دور لوله‌ها، مانع نفوذ آتش می‌شوند.

مزیت استفاده از فوم لوله فنلی:

  • در مقابل سوختن، مواد سمی تولید نمی‌کنند.
  • تا یک ساعت در مقابل آتش متوسط قدرت تحمل دارد.
  • ضد خوردگی و ضدپوسیدگی لوله است.
  • عایق حرارتی مناسبی است.
  • ضد چروک‌خوردگی و پارگی است.
  • در برابر مواد و حلال‌های آلی مقاومت دارد.
  • باران‌های اسیدی تأثیری بر آن ندارد.
  • چگالی کم و وزن پایین دارد.
  • جاذب صدا و حافظ محیط‌زیست است.

مطالب مشابه

فوم ساخت کیف و کفش
موارد استفاده فوم پلی اتیلن
رول اسفنج پلی­ اتیلنی

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *