پیچ اینستاگرام نوین فوم
کليک کنيد

طراحی اتاق کودک و فضای بازی بچه ها- نکات ایمنی و زیبایی

تیر ۱۵, ۱۳۹۶
نوین فوم

طراحی اتاق کودک و فضای بازی و استراحت بچه ها در خانه یکی از نکاتیست که امروزه ذهن والدین کوچولو ها را به خود مشغول میکند. بازی و تحرک کودکان تاثیرات بسیار مثبتی در رشد و شکل گیری شخصیت کودکان دارد. همچنین از نکات ایمنی در هنگام بازی و تحرک نیز نمی توان غافل شد.  این نکات در طراحی اتاق کودک و دیزاین فضای بازی برای کودکان اهمیت زیادی دارد. در همین راستا در نظر گرفتن نکات ایمنی و استاندارد سازی اتاق کودک، فضای بازی ومحیط تحرک کودکان و نوجوانان امری بسیار ضروری در راستای جلوگیری از اسیب دیدگی کودکان می باشد.

طراحی اتاق کودک و فضای بازی بچه ها باید به گونه ای انجام شود علاوه بر جذابیت، ایمن سازی محیط کودک را نیز در بر بگیرد. طراحی اتاق کودک به شیوه درست و اصولی در شکل گیری خلاقیت، رشد و شکوفایی استعدادهای کودک بسیار حائز اهمیت میباشد. نخستین مکانی که کودک در طول زندگی با آن سر و کار پیدا می کند، اتاق کودک است. بر اساس گفته روانشناسان اتاق کودک تاثیر بسزایی در ایجاد احساس شادی و رشد کودک دارد. بخش عمده ای از دوران زندگی کودک در این محیط سپری می گردد. بر همین اساس طراحی اتاق کودک باید متناسب با روحیات و احساسات کودک صورت پذیرد تا بتواند زمینه‌ های رشد و شکوفایی استعدادهای او را فراهم سازد.

شرکت نوین فوم به عنوان اولین تولید کننده انواع فوم از جمله فوم ورزشی و مهدکودک در کشور محصولات متنوعی را در جهت تجهیز اتاق کودک ، زیبایی و ایمن سازی مهدکودک و اتاق کودک و نوجوان در منازل مسکونی تولید می کند. از جمله این محصولات فومی می توان به کفپوش تاتامی رنگی کودک، کفپوش اتاق کودک ،دیوارپوش کودک و کفپوش لاستیکی فضای باز اشاره کرد.طراحی اتاق بازی کودک

طراحی اتاق کودک تاثیر بسیار زیادی در رشد شخصیت او برجا می گذارد. یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذار بر یادگیری و رشد کودک، میزان فعالیت می باشد. فعالیت کودک در کنار تعامل او با محیط، بستر رشد کامل کودک را به وجود می آورد. به همین جهت محیط های در ارتباط با نحوه فعالیت کودک باید از شرایط لازم و مساعد برای رشد همه جانبه او برخوردار باشد. طراحی مناسب فضای مورد استفاده کودک، می تواند باعث ایجاد روحیه مثبت در او شود. به همین جهت در طراحی این محیط به منظور ایجاد فضایی آرام و آرامش بخش، باید ظرافت و دقت کافی را به کار گرفت.

طراحی اتاق کودک تحت تاثیر از عواملی همچون اثربخشی، ترکیب رنگ جذاب، زیبایی، جذابیت و اصول ایمنی صورت می گیرد. یکی از عوامل کلیدی و مهم در این زمینه، توجه به سن کودک می باشد. طراحی این فضا باید متناسب با اصولی انجام پذیرد که قابلیت رشد و تحریک حواس های مختلف کودک را با خود به همراه داشته باشد. مسئله مهم و حیاتی دیگری که باید در این زمینه بسیار مورد توجه قرار گیرد، سالم سازی و افزایش سطح ایمنی اتاق کودک می باشد. دوران کودکی سرشار از کنجکاوی و جنب و جوش برای کودک می باشد.

کودک در اتاق خود با انواع و اقسام وسایل و ابزار سرگرم کننده مشغول بازی و تفریح می گردد. این سرگرمی می تواند کودک را در دنیای خود، غرق بازی کند. به همین جهت در صورت عدم رعایت اصول ایمنی در فضای و محیط بازی کودک، احتمال وقوع آسیب برای او وجود دارد. برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقاتی، استفاده از وسایل و محصولاتی به منظور ارتقای سطح ایمنی کودک لازم و ضروری می گردد. برای برطرف نمودن این نیاز و تامین امنیت و سلامت کودک، استفاده از محصولات فومی نظیر کفپوش، دیوارپوش و تاتامی طرحدار برای تجهیز و طراحی اتاق کودک، گزینه ای مطلوب و مناسب به شمار می آید. با استفاده از این محصولات علاوه بر ایمن سازی محیط، استاندارد سازی اتاق کودک نیز به شیوه مطلوب انجام می گیرد.

اهمیت تجهیز اتاق کودک با وسایل بازی

بدون شک شما به عنوان پدر و مادر به اهمیت ایمنی کودکان در هنگام بازی واقف هستید. همچنین اگر قصد تاسیس خانه بازی را دارید باید به اهمیت وسایل بازی توجه کنید. همانطور می دانید که بعضی بچه ها شجاع تر جسورتر از بقیه هستند. و کودکان جسور، کودکانی هستند که ما بیشتر در مورد امنیتشان صحبت می کنیم. اما بچه های شجاع، تنها کسانی نیستند که موقع بازی کردن دچار جراحت می شوند. حتی بچه های محتاط هم ممکن است ندانسته خودشان را در موقعیت های پر خطر قرار داده و در حین بازی به خود آسیب بزنند خوشبختانه بیشتر جراحت های موقع بازی ناشی از افتادن و زمین خوردگیست که به راحتی با استفاده از کفپوش اتاق کودک قابل پیشگیری هستند.  اینکه چگونه به این امنیت دست پیدا کنید، تا حدود زیادی بستگی به شخصیت و سن بچه دارد، اما چند اقدام پیشگیرانه مهم وجود دارد که شما برای امنیت فرزندتان، هنگام بازی، چه کودک نوپا و چه دوقلو باید انجام دهید. تیم نوین فوم در این مطلب برخی لز این موارد را بررسی میکند.

انواع کفپوش های فومی توسط نوین فوم در رنگ بندی و ضخامت های مختلف برای ضربه گیری و جلوگیری از آسیب دیدگی تولید می شوند. تاتامی رنگی نوین فوم از فوم EVA نرم و بهداشتی در ابعاد و ضخامت های مختلف تولید می شود. این محصول به عنوان کفپوش مهدکودک و کفپوش اتاق کودک در منازل استفاده فراوانی جهت تجهیز اتاق کودک دارد. علاوه بر جنبه ایمنی و ضربه گیری رنگ بندی های زیبا و متنوع این کفپوش ها فضایی شاد و مفرح را برای کودکان و نوجوانان ایجاد می کند و بر روحیه و شادی کودکان و نوجوانان تاثیر مثبت دارد. همچنین قیمت کفپوش مهدکودک نوین فوم بسیار مناسب می باشد. نوع دیگری از تاتامی نوین فوم با طرح های شاد و مناسب روحیه کودکان تولید می شود که به کفپوش مهدکودک یا کفپوش اتاق کودک معروف است.طراحی اتاق بازی کودک

 

فوم دیوارپوش از دیگر محصولاتیست که به منظور ایمنی و جلوگیری از ضربه خوردن و اسیب دیدگی سر و اندام کودکان در مهدکودک ها و فضاهای بازی کودکان و تجهیز اتاق کودک استفاده گسترده ای دارد. دیوارپوش فوم نوین فوم در انواع ساده و طرح دار تولید می شود. ضخامت و ضربه گیری مناسب این محصول باعث جلوگیری از اسیب دیدن کودکان در اثر برخورد با دیوار می شود.

محصول دیگری که در مهدکودک ها ، پارک ها، مدارس و فضای بازی کودکان استفاده فراوانی دارد کفپوش لاستیکی می باشد. کفپوش لاستیکی که به کفپوش گرانولی نیز معروف است محصولی بسیار مقاوم در برابر رطوبت، تابش خورشید و سرم و گرما می باشد که مناسب فضاهای خارجی می باشد. این کفپوش ها استفاده فراوانی در باشگاه های ورزشی و بدنسازی ، زیر تجهیزات بازی در پارک ها، زمین بازی کودکان و حیاط و فضای بیرونی مهدکودک و مدارس دارد.

مزیت های استفاده از کفپوش فومی در اتاق کودک

محصولات فومی اختصاص یافته برای طراحی اتاق کودک شامل تاتامی طرحدار، کفپوش و دیوارپوش می باشد که از فوم های مرغوب و باکیفیت تولید و عرضه شده است. به دلیل حساسیت پوست کودک و کاهش زمینه های ایجاد بیماری، این محصولات کاملا بهداشتی بوده و سازگاری مطلوبی با پوست دارند. همچنین در صورت تماس کودک با این وسایل، عارضه و حساسیتی را به دنبال خود ندارند. دیوارپوش و کفپوش اتاق کودک برای جلوگیری از سرایت بیماری به کودک، قابلیت نظافت و شستشو را دارند. رنگ های جذاب و شاد بکار رفته در این تجهیزات، در جلب نظر کودک و جذابیت طراحی اتاق کودک بسیار مؤثر و تاثیر گذار می باشد. شستشوی این محصولات به وسیله مواد شوینده مورد استفاده در منزل صورت می گیرد. به دلیل مواد اولیه استفاده شده در بافت محصول، در اثر شستشوی زیاد دچار تغییر حالت و شکل نمی گردد.

کفپوش اتاق کودک از خاصیت انعطاف پذیری بالا و نرمی مناسب و مطلوبی بهره می برد. این محصول سبک بوده و حمل و جابجایی آن نیز به راحتی انجام می شود. یکی از ویژگی های قابل توجه کفپوش و دیوارپوش اتاق کودک، خاصیت ارتجاعی و ضربه پذیری بالا می باشد. این مزیت در صورت افتادن کودک در اثر بازی بر روی آن، از ایجاد آسیب و صدمه به او ممانعت به عمل می آورد. همچنین در اثر برخورد کودک به دیوار نیز، آسیبی را به او وارد نمی کند. ضخامت مناسب در کفپوش نیز باعث راحتی استفاده کودک، هنگام راه رفتن بر روی آن می شود. دیوارپوش مورد استفاده به علت برخورداری از خاصیت ارتجاعی بالا، از دوام و استحکام بسیار مناسبی بهره می برد. همچنین هیچگونه سطح محکم و برجسته بر روی این محصولات وجود ندارد.کفپوش اتاق کودک

برخی نکات ایمنی در طراحی اتاق و فضای بازی کودک

۱٫ایمن سازی فضای بازی با فوم کفپوش و دیوار

بیشتر آسیب های وارده به کودکان به دلیل برخورد با دیوار یا کف زمین می باشد. خرید مقداری دیوارپوش مهدکودک برای ایمن سازی دیوارها و همچنین فوم های کفپوش می تواند تا حد بسیار زیادی آسیب برخورد کودکان به دیوار و زمین خوردن را کاهش دهد. همچنین شما می تواند در اتاق کودک یا فضای بازی بچه ها در مهد و خانه بازی پله ها و سطوح خشن و نوک تیز را با این فوم های ضربه گیر به خوبی ایمن کنید.

۲٫همبازی داشتن

بیرون بازی کردن، فرزند شما را در معرض خطر قرار می دهد. وقتی فرزند شما بیرون از خانه بازی می کند، اصرار کنید که یک همبازی داشته باشد که در همه زمان ها کنار هم باشند. یک گزینه خوب بردن کودک به خانه بازی و بازی کردن کودک در کنار کودکان دیگر و به صورت گروهی است. در مکانهای بازی گروهی مانند خانه بازی ها علاوه بر اینکه نکات ایمنی بازی کودکان رعایت می شود امنیت خوبی نیز بر قرار است.

۳٫ایجاد یک فضای بازی محدود و جمع و جور

بچه های بزرگتر به اندازه کافی بالغ هستند که به خانه دوستشان در همسایگی بروند یا در یک بن بست بسکتبال بازی کنند، ولی بچه های کوچکتر، نیاز به یک فضای محافظت شده برای بازی دارند. شما می توانید با استفاده از چند کفپوش تاتامی فومی و یک سرسره پلاستیکی یک فضای بازی در خانه برای کودکان ایجاد کنید. همچنین با ستفاده از نرده پلاستیکی کودک می توانید محوطه را محدود و محصور کنید و یک فضای امن ایجاد کنید (مانند حیاط با نرده های حفاظ)، جاییکه بچه های کوچک نتوانند ازمحیط خارج شوند و مزاحمین جرات وارد شدن نداشته باشند. همانطور که بچه ها بزرگ می شوند، شاید مجبور شوید مکانیزم قفل را روی گیت ها و حفاظ ها تنظیم کنید. خیلی طول نمی کشد که فرزند کوچک شما یاد می گیرد چجوری از حیاط پشتی فرار کند. در محله تان یک قدم دلچسب بزنید و مرزهای مشخصی را برای اینکه آنها چقدر می توانند از خانه دور باشند، مشخص کنید.

۴٫نقش بازرس زمین بازی را بازی کنید

فارغ از اینکه قصد استفاده از تجهیزات بازی در اتاق بازی کودک یا فضاهای بیرونی را دارید این نته را در نظر داشته باشید که مانند همه تجهیزات، تجهیزات خانه بازی هم در طول زمان دستخوش تغییر می شود. اگر هیچکس توجهی نکند و تعمیرات را انجام ندهند، ایمنی کودکان به خطر می افتد و کودک شما به آسانی زخمی می شود. وقتی به زمین بازی رسیدید، چک کنید که تجهیزات در شرایط خوبی باشند، و فضای احاطه شده را برای خطرات، بازرسی کنید. سنگ ها و ریشه های درخت، خطرلغزش دارند، شیشه های شکسته، میخ و قوطی ها ممکن است باعث بریدگی در کودک شما شوند. داشتن جعبه کمک های اولیه درماشین، برای مواقع ضروری، فکر خوبی است.کفپوش کودک فومی

۵٫یک منطقه مناسب بچه ها درست کنید

احتمالا شما هم مثل بیشتر پدر و مادرها، وقتی فرزندتان با فریاد به شما می گوید که برای بازی به حیاط پشتی می رود، به مسئله امنیت فکر نمی کنید. اما حتی حیاط خود شما هم می تواند آبستن خطرات زیادی باشد. این خطرات رایج را در ذهن داشته باشید:

  • ابزارها و لوله آبیاری سرگردان رها شده در حیاط ویلا یا باغ موجب خطر لغزش می شود. ۵ دقیقه زمان بگذارید و آنها را به انباری ببرید.
  • استخر کودکان بلافاصله بعد از استفاده باید در یک جای امن گذاشته شود. پوشش وان برای جلوگیری از غرق شدن، باید محکم چفت شود. همیشه ۵ گالن سطل را خارج از دسترس بچه های کوچک قرار بدهید.
  • نردبان های باز رها شده و آماده ی بالا رفتن، موجب خطر افتادن می شود.
  • از خطرات طبیعت مادرانه چشم پوشی نکنید، مانند سم پیجک، آتش سوزی و شاخه های پایین درختان. نسبت به چک کردن خانه بازی برای زنبور و لانه زنبور، حساس باشید. حشرات سمج، زبانزد خانه درست کردن در آنجا هستند.

۶٫امنیت در مقابل نور خورشید و کبودی های ناشی از سرمازدگی

قبل از اینکه فرزندتان از در خارج شود، از کرم ضد آفتاب چند منظوره با SPF ۳۰ استفاده کنید.طبق نظر متخصصین اطفال آکادمی آمریکا، ۱۵ دقیقه طول می کشد تا ضد آفتاب اثر کند پس دقیق برنامه ریزی کنید. این آکادمی همچنین توصیه میکند که نسبت به استعمال ضد آفتاب وقتی فرزند شما در شن یا ماسه بازی می کند، دقت کنید چون اشعه های UV به این دو سطح بر میگردند. هر دو ساعت یکبار، ضد آفتاب را تمدید کنید، و اگر فرزند شما فعالیت های آبی انجام می دهد، از ضد آفتاب ضد آب استفاده کنید.

یادتان باشد که حتی در روزهای ابری یا در ماه های خنک تر، فرزندتان باید از اشعه های مضر خورشید محافظت شود. و در فصل زمستان، شما باید اطمینان حاصل کنید که فرزندتان از سرمازدگی مصون بماند. یک سبد شامل لباس های زمستانی را نزدیک در بگذارید، در اینصورت، احتمال اینکه فرزندتان هنگامی که منزل را برای سورتمه سواری ترک می کند، کلاه و دستکش بپوشد، بیشتر است.

توجه به نکات ذکر شده در طراحی اتاق بازی کودک و فضای بازی بچه ها در پارک و ویلا تا حد زیادی فضا را ایمن ساخته و از آسیب دیدگی کودک دلبند شما جلوگیری میکند. برای تهیه انواع تجهیزات ایمنی و وسایل بازی برای اتاق کودک و خانه بازی، اطلاع از قیمت ها و  مشاوره درباره طراحی اتاق کودک با مشاورین نوین فوم تماس بگیرید.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *